......
Какво би било най-доброто за бъдещето на рали спорта в България? Моето лично мнение, макар и пак дълго мисля, че не е лишено от смисъл. Какво имам предвид?
Дали с местна хомологация или не, това е отделна тема. Първо трябва да се внесе ред в самата федерация. Наистина е време за КАРДИНАЛНИ промени и това всеки го вижда и знае. Трябва съвсем нов подход и начин на мислене. Кои е човека за тази цел незнам, а и не е моя работа. Имайки обаче такава личност която РЕАЛНО да мисли само за спорта , нещата биха се променили за добро.
Няколко идеи. Тотална смяна на цялото ръководство "от-до" ( за да няма обидени). След това компетентни, некомпрометирани и независими лица надолу по йерархията. Технически контрол - 101% стриктен. За предпочитане от чужбина и в частност скандинавските страни. Е все пак не като Вуьопала

. Може да е скъпо, но това е начина и пътя. След това, дори за назидание, здрави наказания, ОСОБЕННО на топ екипите ни дори и затова, че емблемата им стои на криво

)))). За респект.......да са просто наясно, че вече "филма става друг". Нулева толерантност към абсолютно всякакви непозволени неща. Шут отзад и за най-малкото, без значение кой е срещу тях.
Времеизмерване - тотално различно и нов тип. Публична тайна е какво става в момента. Трябва да се пресекат всички начини за въздействие на този "елемент".
Промотиране - едно от най-важните неща. За всички ни е ясно, че българина разбира най-много от политика, жени, футбол и автомобили. Политиката и жените са всекидневен факт. На тотално компрометираният футбол в момента му е "бит шута" в медийното пространство, така че....... Никои неможе да ме убеди, че един автомобилен продукт не би бил популярен в България. Абсурд да не е печеливш. И сега едно уточнение. Всички в БГ сме малко "интересни" когато става дума за благосъстоянието на някои сънародник. В тази тема ако това е успешен продукт, направен КАЧЕСТВЕНО и с ВИДИМ резултат, според мен няма абсолютно никакъв проблем, промоутъра да печели колкото си иска от него. Нека да печели евала. И не трябва да се говори с лошо за това нещо. Ако наистина успее, значи е отличен мениджър и го заслужава.
Толкова много телевизий има в БГ, все някоя би искала да предава директно състезания. Било то ралита, планински или т.н. писти. Ако се направи правилно ( не е много трудно да се изкопират "печелившите европеиски практики") това определено би бил финансово печеливш продукт. Отделно магазинни детайлни предавания всека седмица и т.н. Много деликатен е момента със самите журналисти. Аз не мисля, че има повече от 2-3 мъже и една наистина перфектна жена ( Юлия Илиева, която е и бивш състезател). Колкото, толкова. Не е скъпо да бъдат наети. Резултатите ще са налице, понеже такива хора биха направили медийното отразяване изключително професионално и компетентно, защото са НАЯСНО с нещата.
Едномаркови шампионати. След малко ще напиша как е в Европа, но за БГ си мисля, че трябва сериозна работа с вносителите. Едва когато има реално работещ продукт относно медийно отразяване, едва тогава може да се иска от вносителите да се прави БИЗНЕС с тях. Защото това си е бизнес. Това, че те дават стотици хиляди от годишните си бюджети за реклама в БГ медии примерно, значи, че досега НЯМА КОМПЕТЕНТЕН МЕНИДЖЪР които да ги насочи към състезанията. А финансовият ресурс съществува. Въпроса е дали ще можеш да си го вземеш.
Няма нищо лошо да има едномаркови шампионати с максимално евтини коли. Малки, немощни, евтини. 1.4 100 коня малолитражка с минимум подобрения. Цена тотал нова 25000лв. Това е реалната максимално опростена цел. Отделно масово промоутъра и да дава под наем тези коли , не само да ги продава. Да има сключен договор за поне 3 години поддръжка на такъв тип шампионат. Знам какво ще излезе отстрани....."те тези малките смешки по 100-120 коня, нищо не вървят, смешници, аз карам по-добре"

. Но това няма значение , пътят е този. Поне за входното ниво в спорта ни. Отделно, тези коли стоят ПРИ промоутъра. НЕ при екипажите. Единен сервиз за всички, раздаване ПРЕДИ състезанието и т.н. За да няма това което всички знаем за Фабийте например.
Офф темата е много дълга, чак не ми се започва да пиша сериозно.
Относно чужбина, сега ще напиша нещо което може би повече от вас знаят, но мисля, че ще е интересно да опиша как се случват нещата по правилният начин.
Едномарковите шампионати в чужбина.
По принцип те са насочени към млади нови екипажи. Това ако говорим за Р2 например. По-нагоре екипажите са производни на това какво е ДОШЛО ОТДОЛУ. Така, че това базово "входно ниво" е най-важно.
Има доста варианти за марки и модели в зависимост от това в коя страна, кои вносител е по-силен. Общо взето класиката са - Рено, Пежо, Ситроен, Форд, Сузуки.
Ще дам един пример като "събирателно" от всички шампионати от този тип . Разбира се всеки един е различен, но разликите са минимални, а идеята и реализацията почти същата.
Преди всичко обаче искам да изясня един МНОООГО, ама МНОГО важен факт. А именно финансовата страна. Имам предвид, че сравнения между България и Европа НЕМОГАТ да се правят еднозначно понеже СТАНДАРТА е много различен. Замисляли ли сте се колко реално им струва на европеиците целият "филм" рали. Сега ще Ви обясня. Минималната работна заплата в БГ колко е ? 150Е......В Европа е ....средно европейска държава казвам без конкретни примери около 1000Е. Разлика 6,7 ПЪТИ. Повтарям 6,7 ПЪТИ

. Реалната месечна заплата като някакво супер производно число в БГ - 700лв=350Е. В Европа също много относително, но средната класа.... около 2500Е чисто. Разлика 7,14 ПЪТИ. Пак повтарям 7,14 ПЪТИ

. Ако вземем като най-произволна стойност, че заплащането в България и Европа е с разлика от порядъка на 7 пъти, то ето какво излиза АКО ИМАХМЕ СРЕДНО ЕВРОПЕЙСКО НИВО НА ЗАПЛАЩАНЕ:
- кит Сивик фн2 клас 8 (екс Н/3) 24.000Е в Европа --> 3.429лв в БГ
- кит Ц2, Туинго Ево, 208 и т.н. - 50.000Е в Европа --> 7.143лв в БГ
- кит Туинго Р2, Фиеста, Суифт Макс и т.н. с примерна стойност 30.000Е в Европа --> 4.286лв в БГ
- готова кола Суифт най-базово оборудване и входна такса за едномарков шамп. е 17.000Е в Европа --> 2.429лв в БГ
- кит Клио Р3, ДС3 или добро Ево 2-ра ръка и т.н. с ориентировъчна цена 70.000Е в Европа --> 10.000лв в БГ
- готова нова кола Р4 около 120.000Е в Европа --> 17.143лв в БГ
- приблизително крайна цена за С2000 - 300.000Е в Европа --> 42.857лв в БГ (скъпотия ей

)
Друг фактор - поддръжка/гуми:
- техническа себестойност на СС топ Р2 кола , около 17Е --> 2,43Е или 4,75лв
- техническа себестойност на СС топ Р3 кола , около 23Е --> 3,29Е или 6,43лв
- техн. себ., за Супер 2000 е много деликатна тема и мнооого широки граници от около 50 до 100+ е/ СС, но да кажем 75Е/СС --> 10,71Е или 20,96лв
- гуми най-евтин вариант има за по 150Е --> 21,43Е или 41,91лв
- гуми средна стойност около 225Е --> 32,14Е или 62,87лв
- гуми максимална стойност около 300Е --> 42,86Е или 83,83лв
- гориво премиум/нафта(за камиона)премиум около 1,8Е-> 0,26Е или 0,50лв./л
- гориво 100+ специално около 3,0Е със спедицията -> 0,43Е или 0,84лв./л
- гориво най-висок клас около 6,5Е със спедицията -> 0,93Е или 1,82лв./л
и т.н., и т.н. ........................
С просто око се вижда, че реално в БГ се кара абсолютно същото каквото и в Европа имайки предвид разликата от 7 пъти в заплащането. Защото навънка например си карат масово Р2-ки така, както в БГ Саксота. А е видно, че от сравнението което направих, двете коли струват горе долу едно и също количество "заплати" в страните си

.
Ето затова в БГ НЕМОЖЕ да се развива нашият спорт по начина които в Европа. Поне това е основната причина за този толкова неприятен факт

.
А иначе се прави горе долу по следният начин.
Колите са подготвени от един отбор. Абсолютно еднакви. Продават се за определена цена. Между 17.000Е и 70+ хил.Евро. Купувайки колата плащаш ( или е бонус) около 1500Е средно за екипаж, екипи и рекламни дрехи и неща. Това включва някъде и входната такса. След това за всяко рали по около 200-400 евро такса участие. Точките както и бонусите са еквивалент на ВРЦ. Задължени са пилота и навигатора да участват в промоции на марката/промоутъра, но САМО по време на състезанията. Самите състезания са по около 120-150СС. Сервиза в повечето случай е единен от избраният от промоутъра или производителя екип. Същият този които е сглобил колата. Всякакви машинации са строго забранени и се следи много сериозно , точно в тези класове какво се случва. Никои бранд няма да си рискува имиджа, като допуска "номера". Още повече в такъв клас където всички най-често още се учат само.
Самият календар е от различен брои състезания. От около 4-5 до 7-8, според зависи от самият шампионат и самата държава. При Сузукитата например е много весело и интересно. Самото класиране е разделено на 3 части. 1-ви полусезон включващ 3 леки състезания, 2-ри полусезон, също 3 леки и 3-ти финален сезон с 2, но сериозни състезания. Те са най-често известни с дълги списъци стартиращи коли. На тези две последни състезания всички точки се умножават по две. Така че класирането ДО този момент и СЛЕД тези две псоледни състезания, може да придобие кардинални размествания. Точно това е и интересото. Така и се учат най-младите на концентрация и тактики.
Както за 1-вия, така и за 2-рия полусезон има отделни НАГРАДИ във всяко състезание. Те са горе долу нещо от сорта на 3.000Е за 1-во място, 2.000Е за второ, 1000Е за трето, 4 гуми за 4-то и 2 за 5-то. Отделно при крайното класиране от всеки един полусезон от по 3 ралита пак има общо класиране с почти същите финансови и материални награди.
Генералното крайно класиране е след последното състезание. Винаги е много интересно защото напрактика лидерите могат да станат губещи именно заради точковата система от последните две дълги състезания. Но на самият финал първият получава цяла кола + правото да кара следващият по-силен модел на марката, със заводска поддръжка на някое голямо рали. Естествено с цел да си купи такава кола и да продължи развитието си с ТАЗИ марка. Другите надолу в класирането получават пак пари, като разликите са според шампионата, но 2-рия примерно 7000Е, 3-тия 5000Е и т.н.
Интересното е, че има отделен шампионат в самият едномарков, които е за млади момчета до примерно 23 години. Те получават отделно класиране , съответно и награди във всяко състезание, всеки полусезон и на самият край. Отделно има длъжностни лица които раздават определени призове всяко състезание. С цел да окуражават колкото се може повече РАЗЛИЧНИ екипажи. И т.н......
Идеята е много правилна и работи отлично. Болшинството от сегашните звезди са произлезли именно от такива шампионати. Р2 примерно, после Р3, после Супер и ....така.
Най-хубавото на цялата работа е, че от самото си начало, повечето момчета се учат при РАВНИ УСЛОВИЯ на ЗАВОДСКИ коли със ЗАВОДСКА поддръжка. Това е истинско състезание. Не като в БГ примерно......да има в един клас 10 Саксота например, 9 които нямат абсолютно нищо общо с другите.....

. Примерно говоря.
И още нещо. Няма абсолютно никакво значение от самите резултати в началото. Ралито не е федербал. То е съвкупност от десетки неща. Ако даден екипаж тръгне по правилният път (това което правят в Европа, но НЕ В БГ), той може да се развие много бързо и да НЕ ИЗГУБИ ГОДИНИ в безмислено лутане.
Нетрябва да се раздават определения "този за нищо нестава" понеже това е много вредно. Първо това може да го каже някои, които поне се е качвал в рали кола, а не ...тотално некомпетентен зяпач. Това е лоша и неприятна обида и не е честно да се говори така срещу когото и да било. Защото има не един и два случая в световната и българската рали история, когато бъдещи шампиони са били ......как да се изразя по деликатно........."с по-слаби резултати" в началото на кариерата си. Примери десетки. Един от най-ярките за мен ( само един от многото) е Игнат Исаев. Аз си го спомням с една очукана Дачия ( Нова мисля). Ядеше бой и никои не го броеше за нищо. Мина време и със Самарата почна да прави забележителни неща. При това с ИСТИНСКО МЪЖКО каране. След това знаем как се развива до момента точно той. Всеки може да е на неговото място. Всеки. Затова тежки определения и силни обиди НЕ се раздават. Особенно когато екипажите са млади. Всички заслужават уважение. Всички.
Та такаа.......
