Конструктивно писмо с предложение за всеки от засегнатите проблеми/неточности в правилата. Последната точка ми е най-"присърце"
, затова ще си позволя да коментирам именно нея.
Прав си, че правилата на ралитата, които важат за европейските шампионати, са по-затегнати, което в българските условия в днешно време води до още по-драстично намаляване броя на състезателите отколкото имаме налице. Организаторите на подобни мероприятия са в много, така да я наречем, "неизгодна" позиция - точно между чука и наковалнята. От една страна е ФИА, от която най-вече зависи дали ралито ще бъде част от въпросния шампионат (разбира се, това зависи и от самите организатори и БФАС), следователно организаторите трябва да спазват най-вече правилата на ФИА (които се припокриват с тези на БФАС), а от друга страна, специално за България, са самите състезатели - визирам именно група Х (защото другите групи нямат подобен проблем). От трета страна (от която пък зависят въпросните състезатели) отново идва самата БФАС, която определя правилата за група Х. ФИА пък, смятайки това за съвсем вътрешен шампионат, с който не иска да се занимава изобщо, казва, че не иска състезателите от тази група да излизат по документите и по официалните класирания. От друга страна, състезателите в група Х по ралитата съвсем ги няма в последно време (а преди БФАС да им позволи да карат и в ралитата сякаш имаше повече желаещи
). Отново се връщам на федерацията - правилата за групата са много неясни - в нея влизат хем коли с изтекла хомологация, хем такива без хомологация, хем "самоделки", хем с "хиксове" на тавана, с "хиксове" на вратите, с "хиксове" по средата....в багажника.... абе, тотална каша
И така всичко се върти в един порочен кръг от разправии - състезателите обвиняват организаторите (че не ги пускат) и федерацията (за лошите правила), а организаторите се "защитават", визирайки изискванията на ФИА и също така негодуват по неуредиците в документите на федерацията.......... и те така до безкрай... (май федерацията излиза най-виновна
).
Съвсем друг проблем е, че и въпросните ралита, записани за какъв да е европейски шампионат, са по-дълги от едно рали, важащо само за националния шампионат, което донякъде обяснява и по-малкия брой състезатели от група Х (които по презумция разполагат с по-малко финанси) отколкото имаше като желащи преди федерацията да им позволи да карат в рали шампионата.
Между другото, наскоро чух и едно "изискване" за Рали Траянови врата 2011. Каза ми го човек, който се "гласи"
да бъде в една от S-ките. Искали им ролбари и ... HANS-ове
На S-ките
Както и да е, да се върнем на въпроса
Ще видим що за коли ще минават преди състезателните
За ралиспринт шампионат съм заговорил от няколко години вече. Да кажем, че разходите и на състезатели, и на организатори за едно такова мероприятие няма да са само колкото за едно планинско, но от друга страна пък няма да са и кой знае колко повече - затварят се две, максимум три (къси) трасета, които се карат два-три пъти (взависимост от броя на трасетата и дължината им) и се получава едно рали от 60-70 състезателни километри. Както се казва: as simple as that. Няма проблем да се организира нещо наистина ново. Мислено е по този въпрос и мястото не е само едно в България
Ако се помисли още малко могат да се "възродят" и някои несъществуващи вече ралита, които преди бяха окръжни - т.е. къси
Защо не и да се направят (отделни) къси ралита по някои (или част) от етапите, използвани в големите - такова нещо също имаше преди. Друга идея е да се направи и по модела от Световния рали шампионат - (освен късите еднодневни ралита) за ралиспринт шампионата да важат и по-дългите и големи състезания, които имаме в момента, но от тях да важи само единият ден (да кажем, само съботата от Рали Сливен). Пример от Световния рали шампионат е WRC Акадамията, които караха само първите два дни от Рали Португалия (затова после ги писаха като отпаднали с причина "WRC Academy"
).
Могат да се дадат и още много идеи (Миро говори и за макадамови ралита), но каквото и да се каже, тези неща организаторите много трудно могат да ги направят сами - няма кой да ги "обедини" и "подтикне", а и няма кой сам да си "измисли" и да си направи ралиспринт шампионат, ако във федерацията няма каквато и да е концепция и стратегия (била тя направена и предоставена на БФАС от самите организатори) за подобно нещо. Така че "май", нещата пак опират главно до БФАС