от VAZ sport » Съб Апр 03, 2010 19:06
Понякога в България е трудно да стигнеш от точка А до точка Б заради липсата на табели по пътищата. Но гарантирано всеки, дори чужденец, може да намери посоката за Sevlievo Grand Prix. В най-лошия случай ще стигне до Troyan Grand Prix.
Шофьорите често се чудят защо тези състезания са толкова важни, че са обозначени така добре с крайпътни табели. Отговор трудно ще се намери, но пък за сметка на това винаги ще се намерят хора с високи държавни позиции, за да финансират проектите на федерацията по мотоциклетизъм. Тази любов към моторите понякога е обяснима, друг път - напълно нелогична. Но за сметка на това е постоянна и преливаща от една политическа власт в друга.
Преди около два месеца спортното министерство е превело почти три милиона лева на Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) за организацията на редица състезания от международния календар през 2010 г. Точната сума по думите на президента на федерацията Богдан Николов е 2.7 милиона лева. "Парите отиват само за организирането на Гран при на България по мотокрос – през тази година ще домакинстваме четири световни и пет европейски шампионата", коментира пред "Капитал" Николов.
Където два, там и три милиона
В края на миналата година Николов обяви "замразяване" на федерацията поради липсата на средства и сериозната задлъжнялост, след като години наред организацията демонстрираше хиперактивност. Освен организирането на състезания БФМ домакинстваше и на годишни церемонии за награждаване, водеше политици и журналисти по състезания и прояви в чужбина, за да отразят успешната дейност.
"Не може федерацията да се издържа само от личните заеми, които взимам. Имам да връщам кредити към банки, продадох част от собствеността си, за да просъществуваме. Не сме получили нито лев от Държавната агенция за младежта и спорта (ДАМС). Още не знаем дали ще получим нещо от министерството на спорта", каза Николов тогава.
Частично тази информация беше невярна, защото от спортното министерство съобщиха за държавна помощ в рамките на почти два милиона лева. Тогава Николов изчисли, че на БФМ й трябват три милиона лева, за да съществува. Няколко седмици след "замразяването" спортният министър Свилен Нейков обяви, че ще помогне с два милиона лева. "Вече проведохме няколко разговора. И ще помогнем не само с организацията на първенствата, а и частично закупуване на материална база... Ще закупим мотор, ако е възможно, до края на годината ще купим още един. Държавата ще даде около 2 милиона и половина за организиране на първенства", заяви Нейков.
Накрая спортното министерство помогна с точно толкова, колкото Николов си поиска пред медиите на 23 ноември. Обяснението на спортния министър е, че България е получила домакинствата на тези състезания и "няма как, след като веднъж си казал "да", да кажеш после "не". Иначе международните федерации "забравят за България". Но казусът много наподобява на този от 2007 г., когато от осем милиона лева за спорта от излишъка в държавния бюджет, половината отидоха за моторите. Тогава Николов получи парите за подобряване на трасетата в Долна Митрополия и "Горна Росица" край Севлиево.
Наскоро Нейков обяви, че продължава политиката да финансира приоритетно олимпийските спортове за сметка на неолимпийските. Но моторите все така са сред любимите "неолимпийски" федерации. Николов има обяснение за този феномен: "Системата с финансирането на олимпийските спортове е грешна. В България не уважаваме това, което имаме. Не се взимат под внимание критериите кой какво е свършил като домакинства, като резултати и успехи. Изпратихме толкова участници на зимните олимпийски игри във Ванкувър, а какви успехи постигнаха те? Ние имаме шест европейски шампиони и вицешампиони."
Всеобщ любимец
Подходът на Николов към важните хора за финансирането на спортната дейност на федерацията изглежда сходен, но резултатите доказват, че е на прав път. Преди да бъдат отпуснати онези милиони от излишъка, той заведе в Монако трима министри и един заместник-министър на награждаването на България за най-добро трасе по мотокрос. Колкото и да отричаха тогава, гостите му така и не успяха напълно да докажат, че пътуването не е било финансирано от мотоциклетната федерация. През октомври новият спортен министър Свилен Нейков също се оказа ВИП гост на мотоциклетната федерация. Той пътува до италианския град Франчакорта, за да получи наградите на Троян и Севлиево, които бяха избрани за организатори №1 в мотокроса съответно за класовете МХ1/МХ2 и МХ3. "Ние страдахме през последната година, тъй като призът в клас МХ1 не бе за България, но сега той се връща там, където му е мястото", казва министър Нейков в Италия.
Оттогава спортният министър и шефът на моторите започнаха да демонстрират топли отношения. Нейков се появи на една пресконференция на мотофедерацията, което е по-скоро изключение, а не правило в неговата досегашна активност. По-късно домакинства церемонията по награждаването на българските пилоти, които са заели призови места в европейските шампионати с участието на президента на европейската федерация Виченцо Маци. За да се стигне до въпроса с отпускането на почти три милиона лева помощ.
На въпроса защо се получава така, че мотофедерацията е сред най-обичаните от всяка политическа власт, Николов отговаря: "Само излъчването на състезанието с едноминутния клип за България преди старта по 200 телевизии на пет континента не пада под 5 милиона евро. Това е голяма реклама за България", казва Николов, според когото отговорът на въпроса дали трябва тези състезания да се финансират с частни средства или с държавни е в темата за "престижа и рекламата за страната".
От две писти на земята
Няколко месеца преди да обяви "замразяване", Николов чертаеше светли перспективи пред българските моторни спортове - той развиваше проекти не за една, а за две писти. Едната - за домакинство на кръг от световния шампионат в клас Moto GP, а втората за Формула 1. И до днес не е започната нито една от двете. В зависимост от политическата смяна на властта и влиянието на кризата подписването на договор за Формула 1 се отлагаше между "следващата седмица" и "след две седмици". В момента е на втория ваирант - "яснота ще има след две седмици", коментира Богдан Николов, според когото финансовите проблеми на федерацията нямат нищо общо с тези два проекта. Мотоциклетната федерация има договор с промотъра на Моto GP "Дорна спортс" за домакинство на кръг от шампионата през 2012 г., ако дотогава има трасе.
Спортното министерство показа активност и по този въпрос, въпреки че е нормално инициативата да е предимно частна. Още повече че строежът на писта изисква сериозен финансов ресурс, с какъвто държавата не разполага. Въпреки това се направиха постъпки да се отреди терен за строеж на трасе на мястото на летището в Доброславци, което учудващо добре пасвало на проекта, с който разполага Николов. "Проектът за писта върви много бавно, България вече закъснява за провеждането на кръг от Формула 1 и MotoGP и за съжаление няма да успеем да домакинстваме шампионатите, както планирахме през 2012 г.", заяви спортният министър преди време, сякаш този проект е държавен ангажимент.
Както стана ясно още преди няколко месеца, единствената пречка е даването на държавна гаранция. Нещо, което засега Нейков избягва да прави в директната форма, каквато се изисква от промотъра на Формула 1 Бърни Екълстоун. Въпреки това Николов твърди, че "остава само да се финализират преговорите за Формула 1", като "по наше желание" домакинството на кръг от шампионата е било отложено за 2012 г. Отлагането на въпроса със строежа на писта очевидно може да продължи дълго. Или поне, докато някой в държавата не склони да отпусне още милиони в името на престижа и рекламата.
Капитал 01.04.2010г.