Ралито е повече от страхотно, Павлине. Ходил съм и на други ралита ама това май наистина си беше най-якото от началото докрая. Ралито е с билети - продават се навсякъде и достъпа до всички етапи струва 7 евро. В програмата на ралито си има всички етапи отбелязани със всички зони за зрители плюс снимки на зоните. За разлика от Рали Германия обаче нещата са доста по-спокойни - не е задължително да гледаш само в тия зони. Организаторите се бяха постарали с лентите и табелките, а зрителите са сравнително културни въпреки, че пресичането на трасето си е много често срещано явление. На Рали Германия ако пресечеш може да те вкарат и в затвора, а тука е доста по-лесно и приятно за гледане стига да внимаваш.Слаби места наистина си бяха повечето маршали - разни млади момчета и момичета, които почти нищо не правеха, добре че зрителите са сравнително културни и не видях глупости. От тоя година беше забранено спането на палатки около трасето заради сигурността...
Иначе имаше страшно много хора - у нас не съм виждал толкова хора на състезание. В петък на етапа в Злин трудно можеше да се намери добро място за гледане, хората там си носят едни малки мобилни трибунки и с тях се възкачват над тълпата да виждат. При нас зрителите са доста разпръснати и рядко на едно място се събират толкова хора. А ССЕ-то в Злин е страшен етап. Подобно на Боровец дължината му е 3 км ама се карат по 3 обиколки и по тоя начин постоянно гледаш коли - застигат се, изпреварват се - като на писта и така над 2 часа.
Ненормална работа, страхотна атмосфера, затова винаги съм искал да гледам рали в Чехия - може би ралито е един от най-популярните им спортове.
Етапите се гледат много лесно - концентрирани са около Злин и по междинните пътчета винаги има поне по 2 зони до които стигаш. По пътя към етапа първо те посрещат хората с билетите и след тях те спират дотам докъдето е опашката от колите на зрителите, което може да бъде и 2 км до отсечката. Ние имахме лепенка MEDIA на колата и минавахме и оттам. Там също има проблеми с полицията т.е. там където има полиция има и проблеми - на две места полицаи спираха и колите с пропуски там където не трябва т.е. доста по-рано, на единия етап се оправихме, но на другия не успяхме, добре че етапа беше само на 500 м. Въпреки всичко полицаите не те гледат чак като престъпник като при нас, по етапите охраната е само от маршали, полицаи няма, не съм и видял разправия с публика.
А за състезанието - много съжалявам за Креста, аз също бях за него и като го видях как кара на шейкдауна бях убеден, че ако не направи нещо ще е първи. Караше като ненормален. В събота даже не го и видяхме - просто не стигна до нас... Много силно каране на Лоикс, Буфие, Росети, Вуйо. Много жалко за Росети - тоя човек макар и за пръв път на това специфично рали даваше отлични времена. Много готино беше като минават силните чехи, публиката създаваше на места атмосфера като на стадион особено в петък при преминаването на Креста и Валушек. След отпадането на Креста имаше хора от публиката, които направо си тръгнаха. Тогава им остана местния фаворит Павел Валушек, който имаше страшно много фенове, той е от Отроковице - града в който беше сервизния парк, само на няколко километра от Злин и е доста популярен в региона, а караше и страхотно по неговите си пътища.
Навсякъде имаше плакати и надписи GO VALDA GO. В неделя сутринта бяхме в едно село на завой за ръчна където имаше сигурно над 1000 човека - като мина Валушек публиката свиреше и викаше като на футболен мач, за пръв път виждам нещо подобно. Много силни назад бяха и Пех, Аразим, а много подкрепяха и втория в Н4 - Ярослав Оршак (не съм сигурен дали така се чете), но ми направи впечатление. В събота го засякох на старта на шейкдауна да се консултира с Креста и се чудех кой е пък тоя. Йозеф Береш също ми хареса - тоя човек караше много странно - едни пързалки, едни дрифтове, но пък успя да бие Тлустяк, който също не беше да не дава газ.... Другото което се вижда е че всички дават газ, всички карат сериозно, почти не видях екипаж дори и до последните които да "се возят". Само един единствен етап гледахме докрая, на всички други си тръгнахме преди края, като тоя етап заедно с хисторик колите продължи над 2,5 часа (хисториците ги пускат половин час след последната кола). А там пък какво шоу са шкодите не е истина. Раздава се една газ, няма шега!
Невероятно състезание, наиститина Чехите разбират от рали - интелигентен маршрут, график, а за капак на всичко навсякъде се вижда, че не са използвани много пари, наистина това рали не е е направено с пари... Ако налеят три пъти повече пари едва ли ще стане по-хубаво, само по-бляскаво...
Safe is risky.