Миналата седмица във
http://www.wrc.com/ излезе една много хубава статия с лека нотка на носталгия към последните 13 години от Световния рали шампионат. В нея, разбира се, ставаше въпрос за досегашните 2.0-литрови WRC коли, които, както всички знаем, от следващата 2011 година ще бъдат заменени от 1.6-литровите нови WRC-та.
Статията, към която ще добавя и снимки, се намира под този ред
Ще я разделя на три части, защото за съжаление максималният брой снимки, който мога да добавя е 5 на мнение
ЧАСТ 1"Концепцията беше колкото проста, толкова и брилиантна. По принцип всички гениални неща в същността си са прости - попитайте онзи, който се сети да разчупи традициите и да продава хляба нарязан, за да се убедите в това.
В средата на 90-те години на миналия век в Световния рали шампионат имаше проблем. Няколко производителя имаха коли 4х4, но интересът към спорта намаляваше. Отговорът или по-точно помощта към спорта се оказа именно идеята за новите рали автомобили - с 2.0-литрови турбо мотори, продължители на колите от клас А/8 - т.н. WRC (World Rally Car).
Сякаш неусетно времето премина, когато Рали Великобритания преди 2 седмици отбеляза края на тази формула, каквато я познаваме до момента. От следващата година WRC автомобилите ще бъдат не с 2.0, а с 1.6-литрови мотори.
Оригиналната идея за WRC кола бе проста. Тя позволяваше на производителите да използват модел, който има минимум 25 000 произведени копия, както и 2500 произведени версии на базовия мотор. Състезателните коли трябваше да бъдат не по-къси от 4 метра и с мотори не по-"големи" от 2 литра. Минималният брой състезателни китове, които препараторите на състезателните коли трябваше да произведат, бе 20 бройки.
WRC формулата бе концепция, която направи революция в спорта и която позволи на производители като Сеат, Хюндай и Шкода - фирми с малък или никакъв опит в производството на автомобили 4х4 - да влезнат в спорта с конкурентноспособни автомобили.
Първите WRC автомобили дебютираха на Рали Монте Карло през 1997 година. Още на втория етап Армин Шварц бе първият, който бракува автомобил от новата концепция, - германецът изпусна десен завой и заби своя Форд Ескорт WRC в скала.
Ранните WRC автомобили на производители като Форд и Субару, които участваха в Световния рали шампионат и преди създаването на новата формула, бяха еволюции на техните коли от група А. И двата автомобила - Форд Ескорт и Субару Импреза изглеждаха що-годе еднакво отвътре спрямо предшествениците си, но отвън разликата бе голяма... Тойота пък се завърнаха в шампионата с чисто новата си Корола WRC.
Първият победител с WRC автомобил е италианецът Пиеро Лиати, който спечели същото Рали Монте Карло през 1997 година.
- ot_a_5_liatti_2.jpg (163.18 KiB) Прегледано 48601 пъти
Първите победители с WRC кола - Пиеро Лиати/Фабриция Понс.
- ot_a_183_sainz_1.jpg (99.52 KiB) Прегледано 48596 пъти
Пред домашна публика - Карлос Сайнц и Луис Моя на Рали Каталуния 1997.
- Loix sanremo.jpg (183.13 KiB) Прегледано 48601 пъти
Фреди Лоикс и Свен Смеетс - Рали Санремо 1997.Сеат със своя модел Кордоба се присъединиха към шампионата през 1998 година, а Шкода с Октавия направиха това година по-късно - през 1999-та.
- SANREMO98DUEZ.jpg (53.64 KiB) Прегледано 48601 пъти
Белгийците Марк Дуез и Лук Мансет на етап от Рали Санремо 1998.
- ot_a_2_schwarz_2.jpg (252.97 KiB) Прегледано 48601 пъти
Армин Шварц и Манфред Хиймер по време на Рали Португалия 1999.