На 15 Септември 2008 се навършва една година от нелепият инцидент, който отне живота на може би най-обичаният рали пилот- Колин МакРей.
Тук, в този форум има не малко материали за Колин, но колкото и да са те, все няма да са достатъчни, а и неприятният повод изисква да се сетим за тази голяма личност отново, за да му се отдаде нужната почит.
Лично за мен загубата е голяма и аз още я изживявам. Естествено, не като негов роднина, защото не съм такъв, но Колин определено беше голямо вдъхновение в моя живот. Винаги съм се възхищавал на британските спортисти, не само на тези свързани с моторните спортове, защото тяхното представяне независимо къде, винаги е било подчинено на публиката и главната цел винаги е да се достави удоволствие на публиката.
Ето защо публиката помни и обича тези личности, явно не само за мен най-важното нещо не е даден резултат, а това по какъв начин си го постигнал.
Доказателство за думите ми е и проведената наскоро анкета в официалния сайт на WRC, където МакРей заема второ място в анкетата за най-великите пилоти след Льоб, а ако такава класация се проведе след 10 години, то аза нямам съмнение кой ще е първи в нея.
Естествено, много е тъпо да омолаважаваш постигнатото от другите и аз не искам да го правя. Но Колин беше уникален, има и е имало много луди глави по трасетата, но такова каране едва ли ще видим някога пак. Ето защо той беше подобаващо оценен от почитателите на рали спорта и бе поставен пред далеч по-титулувани пилоти от него.
Още веднъж съжалявам, че него го няма. Надявах се да го видя пак в Световния шампионат, но не би. Тук е мястото да си призная и един мой грях, въпреки че това е може би малко силна дума, но в момента не мога да се сетя за друга подходяща. През 2001 година, силно разочарован от това че Колин не можа да спечели втора титла във WRC, заради една грешка в последния кръг, спрях да се интересувам изцяло от рали спорта, като това продължи до последните месеци на 2005 година, когато гледах Колин на рали Австралия. След това 2006 го гледах по телевизията на рали Турция и после така и не го видях повече в Световния шампионат. Ако знаех какво ще стане щях с интерес да следя последните му два пълни сезона във WRC 2002 и 2003 година. Сега гледам стари записи, но чувствам празнота.
На по-долните редове на вниманието ви представям два материала за великия шотландец. Единият е кратка визитка, а другият е кариерата на МакРей в снимки, представен от БиБиСи, надявам се да ви е интересно. В материала на БиБиСи открих леки неточности, но тъй-като това е досатъчно авторитетна медия не съм си позволил корекции.
Колин МакРей е роден на 5 Август 1968 година. Кариерата му започва от 1986. Официалният му дебют в Световния рали шампионат е през 1987 година в рали Швеция. Карал е за отборите на Субару, Форд, Ситроен и Шкода. Световен шампион от 1995 година, има три втори места през 1996, 1997 и 2001 година, както и трето място в шампионата през 1998 година. Помогнал е и за титлите при конструкторите на Субару през 1995, 1996 и 1997 година, както и за тази на Ситроен през 2003. Има 25 победи и 42 пъти е бил на подиума.
През 1996 става член на Ордена на Британската империя, а отличието му е връчено от кралица Елизабет Втора.
МакРей е женен и има две деца- Холи и Джони/ за съжаление синът му Джони загива заедно с него/. През 1995 със съпругата си Алисън се мести в Монако, най-вече заради приятелството си с Дейвид Култард. После се връща в родния Ланкаршир, където купува къща от 17 век.
Колин МакРей, който умира в катастрофа с хеликоптер на 39 години, започва своята рали кариера през 1986,
прави своя дебют в Световния шампионат през 1987 и печели Британския шампионат със Субару през 1991 и 1992 година.
Шотландецът печели своето първо рали във WRC в Нова Зеландия през 1993 и
повтаря това през 1994, преди да спечели своето първо рали Великобритания и
да завърши четвърти в крайното класиране за сезона.
Tретата последователна победа на МакРей в Нова Зеландия компенсира лошия старт на сезона,
а вторите места в Австралия и Испания го изравняват по точки с Карлос Сайнц преди последното
рали за сезона.
27 годишният шотландец запазва хладнокръвие и удържа атаките на Карлос
Сайнц, за да спечели своята единствена Световна титла със Субару Импреза 555.
МакРей финишира втори на дистанция от новият шампион Томи Макинен през
1996 , но 97 е близо, МакРей печели последните три състезания, но точката
спечелена от Макинен в последното рали за сезона Великобритания, означава
че той запазва титлата си.
Ники Грист наследява Дерек Рингър като навигатор на Колин МакРей през1997,
но двамата отстъпват позиции през 1998, финиширайки трети в крайното
класиране, въпреки трите победи през сезона.
МакРей сменя отбора през 1999 и започва обещаващо със своя Форд Фокус с
победи в Кения и Португалия, но завършва сезона на разочароващото шесто
място.
Четвърто място през 2000 година е последвано от втора позиция през 2001
когато англичанинът Ричард Бърнс печели титлата с 2 точки пред МакРей,
който катастрофира в последното рали за сезона и не успява да финишира.
През 2002 година са и последните победи на МакРей в Световния шампионат.
Той печели своята пета победа в Гърция, на рали Акрополис, а по-късно печели и в Кения,
като завършва четвърти в крайното класиране.
МакРей подписва със Ситроен през 2003, но липсата на победи означава седмо място в крайното класиране и
когато надеждите за втори престой в Субару изчезват, той остава без отбор за 2004 година.
Той използва своето отсъствие от Световния шампионат пълноценно,
печелейки два етапа в дебюта си в рали Париж-Дакар, преди проблеми
със скоростната кутия да го лишат от каквито и да е шансове за победата.
МакРей също взема участие в 24те часа на Льо Ман с Ферари 550-GTS Maranello,
заедно с Дарън Търнър и Рикард Райдел – финиширайки девети в общото класиране
и трети в своя клас.
Той прави своето завръщане във WRC през 2005 година, като завършва седми
в Уелс Рали Великобритания.
През Август 2006, МакРей и неговият навигатор Ники Грист участват със
Субару в първото рали в Америка, излъчвано пряко по телевизията от Лос
Анджелис и завършват втори, въпреки че преобръщат колата си.
През Октомври 2006 МакРей за последен път участва в състезание от WRC,
като замества контузеният Себастиен Льоб в рали Турция и кара неговият
Ситроен. Той завършва извън десетката.
39 годишният шотландец ще бъде запомнен като един от най-известните и
най-атрактивни рали пилоти.