Иван Шопов написа:Бих добавил още малко към мнението на Ники и останалите колеги.
Първо ще уточня, че не смятам да агитирам никого за нищо. Всеки има право на собствена позиция и мнение, но аз лично смятам, че е крайно време орела, рака и щуката да започнат да дърпат в една посока. Преди година създадохме АДАС именно с тази цел, но за съжаление призивите "АДАС да промени нещо" са в пъти повече от
желаещите да го направят с конкретни действия. И тук не говоря за безсилие на АДАС, каквото очевадно не съществува. Говоря колеги и приятели, че е дошло времето многото думи и очаквания да бъдат заменени с директни, позитивни и ефективни действия. Това е и причината да пусна съседната тема за правилата в група "Х", за което се извинявам - нямам навика да влизам тук и да чета редовно и всичко, та простете за дублажа.
И по същество... Напълно споделям мнението на Ники, а и мисля, че всеки един трезвомислещ колега, механик, зрител, фен или както там се наричат всички привърженици на нашият спорт трябва да е доволен, че в последните години се появиха нови, необичайни, атрактивни и не на последно място - доста конкурентноспособни автомобили. Няма да изброявам всичките резултати на часовете по трудово, но смятам, че шампионатите станаха далеч по-оспорвани и атрактивни, отколкото преди 5 години например.
Убеден съм, че БФАС в лицето на Техническата Комисия няма за цел да убие тези инициативи, а по-скоро съм склонен да приема, че проектоправилниците имат сериозни пропуски и двусмислия поради прибързване или технически грешки.
Ще си позволя по-долу да цитирам всички моменти от този документ, които предизвикват недоумение или възможности за бъдещи безкрайни и безсмислени дебати. Затова извинете ме за дългият пост и вероятно дублирането с мнения на колегите, но основната ни цел в момента трябва да бъде единност за конкретни правила, които ще важат през тази и следващите години. Затова и помолих колегите да дадат своето мнение и евентуално да бъде проведен разговор с Техническата Комисия по тези въпроси. Ето и какво ми направи впечатление:
Чл.2. Хомологация
Трябва да са проиведени минимум 1000 бройки от съответните марка и модел.
Не се допускат автомобили с валидна хомологация.
Ако минимума бройки е валиден за купето и/или двигателят на автомобила съм съгласен. В противен случай всички "хибриди" не би следвало да бъдат допускани до състезания.
Относно хомологацията - за мен лично е игра на думи. Хомологираният автомобил отговаря на сериозни, конкретни и точни изисквания и поставянето на светещи пръскалки го вади от хомологационният фиш. Иначе казано това правило лесно се заобикаля, а и от друга страна споделям мнението на Ники, че е напълно излишно.
4.1.Автомобилите са обект на следните тегловни ограничения:
до 1000 cm3: 670 kg
над 1000 cm3 до 1400 cm3: 760 kg
над 1400 cm3 до 1600 cm3: 850 kg
над 1600 cm3 до 2000 cm3: 930 kg
над 2000 cm3 до 2500 cm3: 1030 kg
над 2500 cm3 до 3000 cm3: 1110 kg
над 3000 cm3 до 3500 cm3: 1200 kg
над 3500 cm3 1300 kg
Със сигурност имаме доста примери за автомобили, които в серийният си вид са
под тези килограми, да не говорим за автомобили от типа на EVO X, Аудито на Ники и т.н. и т.н.. Не видях никой да предложи замяната им с други цифри. Това означава ли, че
не трябва да има никакви ограничения? Основната цел на въвеждането им е да се ограничи по някакъв начин безумното орязване на ламарини до придобиването на вид "веещ се вестник". Смятам, че целта може да бъде постигната с рестрикции относно демонтирането на отделните елементи и/или замяната им с други материали.
Чл.5. Модификации
Купе, двигател, трансмисия и окачване могат да бъдат от различни по марка и модел автомобили, при условие, че същите са серийни.
Думата "автомобили" ми се набива в очи. Спрямо това правило двигател от мотоциклет
не може да бъде използван. Абсолютно съм против орязването на тази доказала се възможност. Отделно стои въпросът със "специалните" скоростни кутии, които със сигурност не се монтират на сериен автомобил.
5.1. Двигател
Свободен. Оригиналното му разположение, предвидено от производителя, тярбва да се запази.
Тук отново автоматично се вадят някои автомобили.
5.2.2. Скоростна кутия
Свободна, при условие, че е от сериен автомобил.
Ето че този въпрос вече е "решен".
5.3.6. Амортисьори
Свободни, от сериен автомобил.
5.3.7. Носачи
Свободни, от сериен автомобил.
Същото бих добавил и тук. Сериозният проблем би бил особено при така наречените "хибриди".
5.7.1. Олекотяване и усилване
.......
Разрешава се затварянето на отвори в купето, двигателния отсек, багажника и крилата.
Отворите могат да бъдат затворени с ламарина или пластмаса, могат да бъдат заварявани, залепвани или занитвани.
Смятам, че това е недомислие. Абсолютно недопустимо е отворите да се затварят с лесногоримата пластмаса, а за отделените отрови при евентуалното и запалване въобще не искам да говоря. Доколкото съм запознат това е в пълно противоречие с публикуваните мерки за безопасност.
5.7.2.6. Разрешава се упоребата на всякакъв вид капаци на фаровете (не важи за рали).
Това подкрепено от т.5.8.5. (Оригиналните фарове могат да не се употребяват и могат да бъдат закрити с лепенка (не важи за рали).) означава, че фаровете и респективно прегледа на "светкавица" на затворен маршрут отпадат. Присветването с фарове е отживелица или смятаме, че не е нужно, защото сините флагове се използват винаги, точно и навреме? Аз лично смятам, че фаровете трябва да бъдат задължителни докато сините флагове не се използват пълноценно и правилно.
5.7.3.9. Волан
......
Механизмът за бързо сваляне на волана трябва да се състои от фланец, концентричен на оста на волана, оцветен в жълто чрез анодизация или друго устойчиво жълто покритие и трябва да бъде монтиран на кормилния прът зад волана.
Освобождаването трябва да става чрез издърпване на фланеца по оста на кормилния прът.
Бързо сваляне на волана? Съмнявам се, че моментът за подобни инвестиции е подходящ, а въвеждането им особено за група "Х" е разумен. На мнение съм, че тази точка трябва да отпадне.
5.7.3.10. Монтажа на предпазна клетка е задължителен. Тя трябва да бъде произведена от удобрен от FIA производител и да притежава всички необходими документи. (черт.253-8)
Темата е широко обсъждана. Технически паспорти бяха издавани за автомобили с предпазни клетки изготвени в България по изискванията на FIA за форма, материал и диаметър. Проблемите тук са няколко:
1. Автомобили, за които не се произвеждат предпазни клетки няма да имат право да участват в шампионатите.
2. Изискванията на БФАС за допълнителното усилване (хикс над главата или диагонал,чиито преден край да е пред главата на пилота) биха нарушили хомологацията на одобрените от FIA предпазни клетки. Това противоречие не е и няма да бъде решено по този начин.
Мисля, че досегашното статукво на предпазните клетки е задоволително. След издаването на технически паспорти, доказването на материала, от който са изработени, одобрени заварчици от БФАС не би следвало тези предпазни клетки да бъдат демонтирани само за да бъдат заменени от одобрените от FIA, дори и с по-малък брой защитни елементи.
6.2. Странични стъкла
Серийни. Оригиналните странични стъкла могат да бъдат заменени с такива от поликарбонат с минимална дебелина 4мм.
6.3. Задно стъкло
Серийно. Оригиналното задно стъкло може да бъде заменено с такова от поликарбонат с минимална дебелина 4м
4 (четири) милиметра е прекалено дебел поликарбонат. За сведение този, който ползвам аз (макролон) е с дебелина от 1мм и е практически нечуплив! Мисля, че тази граница трябва да бъде сведена до 1мм, като изискването материала да е поликарбонат трябва да бъде следено и спазвано.
Сигурен съм, че не съм успял да "хвана" всички "тънки моменти, а и съм далеч от мисълта, че винаги съм прав. Затова колеги моля коментирайте, добавяйте и давайте Вашето мнение ако искате АДАС да излезе с ясна и точна концепция за промяна на този проект. Още веднъж искам да подсетя всички колеги, че е крайно време силите, целите и амбициите ни да бъдат обединени само в една посока - добруването, оцеляването и развитието на нашият спорт. Дано не бъда лош пророк, но останат ли така нещата и сеирджийски се подмятат празни реплики, докато се чака друг да свърши работата, максимум след провеждането на така лелеяното WRC за автомобилният спорт в България ще се говори в минало време. Времето си минава, състезанията ще започнат след по-малко от 3 (ТРИ) месеца и затова колеги... нека се обединим и да си помогнем сами, защото никой друг няма да ни помогне.
Искам да помоля и всички, които се опитват да дадат мнение за да бъдат "участници" в спорта да си го спестят. Тези въпроси са важни и отсяването на ценната, достоверна и защитавана от всички информация е и ще бъде много трудно дело ако е затрупана от лични мнения и пристрастия.
Благодаря!