За всички хора близки до спорта е ясно, че от години насам връзката между пилотите и БФАС я няма. Много е говорено по този въпрос, но много рядко е постигана някаква конкретна цел. По-долу ще можете да намерите едно писмо от Димитър Илиев, чиято цел е не да се застава срещу федерацията. Дори напротив - целта е БФАС да започне да работи със състезателите и за състезателите. Ясно е, че с общи услия ще се подобрят условията за състезателите, феновете, отборите, крайно време е да се вдигне качеството на спорта. Просто трябва да започне да се работи сериозно по този проблем.
Ето и писмото:
ДО ВСИЧКИ АСК В БЪЛГАРИЯ Уважаеми колеги,
обръщаме се към тези от вас, които приемат безусловно статута на БФАС, като организация с правото да регламентира, организира и управлява автомобилният спорт в България. Крайно време е да се съобразим с този факт и да насочим позитивните си виждания в посока развитие на любимият ни спорт. Предстои ни нов спортен сезон /2009/ в условията на тежка икономическа криза, която едва ли ще подмине и автомобилните спортни клубове. Ето защо трябва да обединим усилията си за да се противопоставим успешно на кризата. Всички ние сме юридически лица, които по собствена воля и убеждение сме членове на БФАС. Най висшият форум за управление на тази организация е Общото събрание, в което всеки участва със свой представител. Явно не осъзнавайки своята роля в управлението на Федерацията, непрекъснато има членове, които говорят за нея негативно и по този начин допринасят, съзнателно или не за изграждане на лош имидж на спорта. Друг е въпроса, че реалностите в обществения живот на страната се промениха, а основните документи на Федерацията продължават да бъдат тези от преди 30-40 години / Устава, НКАС, Наредбата и др./. За това вината не е само в ръководството, а и във всички нас. И все пак считаме, че основното което липсва в структурата е още една Организация близка по цели с тези на Федерацията но с насоченост към финансовата и търговска част на спорта. На всички ни е ясно, че отдавна, автомобилният спорт е силно комерсиализиран. Не само в световен мащаб в него се концентрират огромни бизнес интереси, но и в регионални мащаби те не са за подценяване. Какво да направим за да насочим тези бизнес възможности в автомобилния спорт ? Не е необходимо да откриваме топлата вода, имаме много примери за това, както в световен мащаб така и в спортните среди у нас. Например : ФИА регламентира, контролира и държи спортните права на Формула 1. Но ФОKА / Асоциацията на конструкторите във формула едно/ обединява участниците в този най голям автомобилен форум. Нейният Председател /Бърни Еклестън/ е този, който защитава интересите на участниците пред ФИА.Той е и човека, който притежава търговските и рекламни права на този шампионат. На пръв поглед това изглежда трудно разбираемо, дори звучи враждебно! Но на практика и двете организации имат изключителен интерес Ф1 да подобрява имиджа си и да се развива. Правилата /ФИА/ непрекъснато се усъвършенстват и променят в интерес на сигурността и динамиката на спорта, но това става в разумен диалог с ФОKА. Конструкторите от своя страна имат желание и не спират да търсят варианти за подобряване скоростните показатели и визията на болидите си, но и това не може да стане без сътрудничеството и в противовес на регламентите на ФИА. Не е безинтересно да напомним, че сегашният президент на ФИА г-н Макс Моузли преди това беше президент на ФОKА. Надяваме се няма да се намери човек, който да не се съгласи, че най - авторитетното и интересно моторно състезание е Ф1 и до голяма степен това се дължи на формата за управление.
Пример от България: Българския футболен съюз /БФС/ и Професионалната футболна лига. Първите регламентират и управляват спортната част а лигата защитава интереса на участниците в този спорт и държи търговските и рекламни права. Подобни успешни форми за развитие на различни спортни дисциплини могат да се посочат още много.
Нашето предложението е да учредим Сдружение на автомобилните спортни клубове /САСК/, с основна цел да представлява интересите на участниците в автомобилните шампионати на България. Досега непрекъснатите поединични опити за промяна и разрешаване на спорни ситуации в повечето случаи остават „глас в пустиня”. Сдружението би могло да продава с реално информационно и финансово отражение за клубовете телевизионни и търговски права на отделни шампионати. Да сключва договори от името на участниците за реклама .Да закупува горива, гуми, резервни части и екипировка на цени на едро. Да следи за стриктното и коректно спазване на спонсорските и рекламни договори от страна на участници и организатори на състезанията. Ситуацията в момента е парадоксална !? Клубовете организират и самофинансират участието на състезателните си екипи, а нямат реални права върху средствата, които получават от реклама и спонсорство БФАС и организаторите на отделните състезания. „С чужда пита помен прави” казва българския народ по такива поводи. Убедени сме, че в средите на спорта има достатъчно подготвени и мотивирани хора заедно да осъществим този проект.
При съгласие от ваша страна очакваме на E-mail:
[email protected] и факс номер 028620344 в делови порядък предложения за организационен комитет, който да подготви в най-близко време учредително събрание.
С поздрави :
председател на АМСК ИРТ:
/ Димитър Илиев/
16.01 2009 год. София