ОТ КРАЯ на миналата седмица пилотът на Стайков Рали Тим Пламен Стайков е предупреден със специално писмо от УС на БФАС, че смятано от 11 май 2007 г. участието на автомобила му ФИАТ Пунто Супер 1600 в сегашната конструкция ще бъде допускано в състезанията единствено в категорията „Х”. Причина за това е специалното заседание на управителния съвет на федерацията заради случая в Търговище.
Там Стайков Рали Тим спечели първата си победа в генералното класиране на скоростния планински шампионат, след като за първи път от близо година се появи с автомобил ФИАТ Пунто Супер 1600 и бе допуснат до участие. В Търговище това не стана нито бързо, нито лесно, а още по-малко безпроблемно. Проблемът с хомологацията на автомобила ангажира доста от времето на техническата комисия и спортните комисари.
Така или иначе пилотът от Кърджали не се бе появявал на друго състезание преди Планинско Търговище ‘07 със същия автомобил. Когато обаче бе допуснат до участие за втория кръг от шампионата, това стана благодарение на решението на спортните комисари.
Заместник председателя на БФАС инж. Г. Славейков и В. Орманов проверяват хомологационните документи на ФИАТ Пунто Супер 1600, предоставени от Пламен Стайков.
Снимка: RallyXpress
Техническите комисари – инж. Кременлиев и К. Димитров обаче допуснаха автомобила, като преди това написаха специален протокол, искайки от спортните комисари на състезанието да решат на място казуса със Стайков.
Протоколът, с който техническата комисия на състезанието поиска от спортните комисари да вземат своето решение по казуса Стайков.
Допускането на Стайков до състезанието накара мнозина да смятат, че това ще е прецедент, от който кърджалията ще получи достатъчно дивиденти за следващи състезания. В същото време обаче предвиждайки правилно, че се създава прецедент, председателят на Техническата комисия към БФАС инж. Камен Михайлов със специално писмо по спешност поиска заседание на управителното тяло.
Ето и интервюто, в което Камен Михайлов дава не само хронологията, но и предостави за RallyXpress всички онези документи на ФИА, на базата на които федерацията е отсъдила, че колата на Стайков не отговаря на нормативите на хомологиран в Супер 1600 автомобил.
- От миналия петък Управителният съвет на БФАС взе решение, че Пламен Стайков може да се състезава със сегашния си автомобил ФИАТ Пунто Супер 1600 при сегашната негова конструкция единствено в категорията “Х”. Каква бе причината УС да се събере по спешност и да решава един единствен въпрос?
- Мое писмо до УС на БФАС предизвика събирането на съвета. Писмото бе написано на базата на това, което се случи по време на втория старт от планинския шампионат в Търговище. Причината е, че Пламен Стайков е представил непълен хомологационен фиш за автомобила си. Колегите, които не са напълно потопени като мен в проблематиката на Супер 1600, са го допуснали до участие. Това означава, че там е проявена недостатъчна компетентност на техническата комисия. Аз изцяло поемам вината по случая. Не съм им предал навреме информацията и съм виновен това да се случи. Знаейки, че този проблем ще се задълбочи, защото сезонът тепърва предстои, и съзнавайки, че Стайков ще продължи и по другите състезания да безобразничи както и досега, написах писмо до УС, до Председателя на БФАС, до председателят на Съдийската колегия с молба за спешно разглеждане на проблема. Пред тях показах всички възможни материали. На основа на това бе изготвено писмо до Стайков, с което го уведомяваме, че с този автомобил и в този му вид, може да стартира единствено в група Х.
Председателят на Техническата комисия на БФАС Камен Михайлов.
Снимка: RallyXpress
- Защо обаче УС не взема и административни мерки?
- Защото Стайков не е направил нарушение, той се явява редовно на технически преглед. Там е установено нарушението по-късно отколкото трябва, участниците в техническия преглед не са си свършили работата както трябва и Стайков на практика е допуснат редовно до състезанието.
- Но той е имал намерение да излъже.
- Не, той не е имал намерение. Той е излъгал, прикривайки част от истината. Той е извадил от хомологационния фиш отези страници, които показват, че колата трябва да бъде с една дроселова клапа. И на практика лъже. Но спортната власт го е допуснала редовно до старта. Не е редно да се създава напрежение, техническият комисар и аз ще си понесем последствията за допуснатата от нас небрежност.
- Господин Михайлов, а има ли “личен проблем” между вас и пилотът на Стайков Рали Тим Пламен Стайков, както много често се говори край трасетата на автомобилните състезания?
- Категорично не, категорично няма нищо лично. За мен отношенията между нас, между мен като длъжностно лице и Стайков, както и между мен и всички останали състезатели в българските автомобилни първенства са напълно еднакви. Това съм го доказал в годините на работата и никой не може да ме упрекне в липсата на безпристрастие.
- Каква е хронологията на “казуса Стайков” или ако предпочитате “казуса ФИАТ Пунто Супер 1600”?
- Ето каква е тази хронология. На 1 юли 2004 г. Международната автомобилна федерация (ФИА) въвежда ограничения в холомогационните регулации за автомобилите Супер 1600 кит вариант. А именно – разрешените дотогава 4 дросела се ограничават в рамките на един, с диаметър 60 мм при отвора на влизане на въздуха. Това нещо пристигна при мен като председател на техническите комисари под формата на бюлетин на ФИА. След като се консултирахме с колегите, дадохме възможност до края на следващата година, когато това изменение беше публикувано в Информационния бюлетин на БФАС от 2005 (страница 77), за да влезе в сила от 2006 г. И това изменение влезе в сила миналата година. Това означава, че близо година и половина всички състезатели имаха възможността да се съобразят с въведените от ФИА регулации. Точно на основа на тези регулации Румен Дунев, Георги Янакиев-мл., Вилхелм Кънчев, Илия Царски и Георги Гвоздейков, всички те, бяха настоятелни да проверят точните изисквания преди да вземат автомобилите си. Подчертавам, особено Румен Дунев, прочетохме и коментирахме тук правилата за хомологация на Супер 1600 и той си поръча автомобил с един дроселов клапа, както и електроника за такъв автомобил. Всички те са достатъчно дисциплинирани пилоти.
- Това означава ли, че Пламен Стайков е недисциплиниран?
- Той се опитва да измами колегите си, опитва се да измами и ръководството на федерацията. Той дори го направи и на планинско Търговище и го прави съвсем съзнателно. Защото е получавал и по телефона, и тук в кабинета ми, инструкции и обяснения за съответните ограничения, които се отнасят за Супер 1600 вариант кит.
- Да продължим с хронологията.
- През 2006 г. на основа на бюлетина, издаден през 2004 г., излизат хомологационни регулации за кит вариант, чийто член 10 гласи следното: “Всмукателен колектор. Трябва да бъде с една дроселова клапа с максимален диаметър 60 мм при отвора на клапана. След като тези разпоредби са факт, в приложение Жи 2006/2007 г. има следното изречение: “Всмукателният и изпускателният колектор трябва да бъдат хомологирани”, което означава, че трябва да бъдат подчинени на правилата на хомологация.
Три копия от Приложение Жи на ФИА, които посочват рестрикциите за използването на четири дроселови клапи, посочвайки диаметъра на единичния дроселов клапа от 60 мм при входа.
- Какви са правилата на хомологацията?
- Това са тези правила, които са посочени в бюлетина от 2006 г. И въпреки че зная, какви точно са правилата и ограниченията, защото не само съм ги превеждал, но и са публикувани под моя редакция, под натиск от страна Стайков към БФАС, аз – казано грубо – си плюх на фасона (лош израз, но това е самата истина!) - и писах до колегите си от техническата комисия във ФИА, обяснявайки проблемът. Отговорът е от Яакко Маркула, който ще бъде и технически делегат на ФИА на рали България през юли. Ето какво ми отговори той: “Скъпи Камен, ...говорих с члена на техническата комисия на ФИА господин Яри Сарио. Той ми даде следните точки от правилата. Подчертавам Ви, че винаги е имало ограничения до един дроселова клапа. От 2005 г. има едно единствено, което е добавено “свободна конструкция”. Преди това конструкцията на корпуса на дроселовата клапа задължително е била взета от сериен автомобил.”
Тук важната бележка в писмото на Маркула е: “Колата трябва да бъде изградена с последните хомологационни изменения”.
- Накрая на писмото обаче има едно последно, доста неприятно за питащия изречение...
- Нещото, което е обидно за мен: “Ако все още имаш точки, които са не ясни... Трябва да пишеш до Жак Берже или Жером Торке (съответно председател на техническата комисия на ФИА и неговия заместник в комисията – бел. ред). Накратко: “Абе ти, що не си прочел нещата?”.
Копие от писмото на Камен Михайлов до Яакко Маркула.
- Твърде конфузно положение...
- Неудобството ми е безкрайно! Но господин Стайков се позовава за хомологация на своя ФИАТ, кото носи хомологационен фиш А-5609 (02/01 VK). Този хомологационен фиш е датиран от 1997 г. Деветото развитие, което е датирано (09/01 KS) през 2001 г. Това KS означава Кит Суепер 1600. Става дума за същата кола, но един дросел...
Двата развития на хомологацията датирани от 1997 г. (горе) и от 2001 г. (долу)
- Казахте, че има още модификации. Какви са те?
- Ето тази, на която е 34 “ератум”, това е най-последното развитие, където е даден въздухозаборникът, който трябва бъде с обем 10 литра и е пред всмукателния колектор. Отпред на този въздухозаброинк се намира дроселовият клапан. А-5609 е хомологационният фиш на този ФИАТ Пунто Супер 1600.
Копие от приложение Жи на ФИА за 10-литровия въздухозаборник и намиращият се в него дроселов клапан (посочен от Камен Михайлов със стрелка)
- В какъв смисъл?
- Има лично отношение на господин Стайков към мен, който върви и тръби нагоре и надолу, че аз съм некомпетентен и, че това е моя прищявка и каприз да не го допускам до състезания. Единственият аргумент на Стайков е, че 2006 г. по време на рали България Лионел Кар допусна чехът Антонин Тлустяк до старта с автомобил с четири дроселови клапи.
- Но това е решение на Кар, а не ваше...
- Точно така, аз непрекъснато обяснявам на приятели и колеги, че председател на техническите комисари на рали България е бил Лионел Кар, колега от ФИА, а не аз. Той носи своята отговорност, той взима своите решения. Аз не мога да коментирам неговите решения. Продължавам да твърдя и ще продължа да роботя така, защото работата ми е залегнала на много сериозни принципи, които са нерушими.
- Какво още е било променено в резултат на решенията на тази последна среща на Управителния съвет?
- Промяна има в Наредбата за организиране и провеждането на автомобилните състезания и шампионати през 2007 г. Промяната е в това, че след 11 май 2007 г. в раздел III (Автомобили) се заличава категорията “хобикар” и тя става единствено “Х”. Спира се с коментарите за серийни или несерийни автомобили, за да могат пилотите спокойно да се състезават и да се използват автомобили като този на Христо Стоилов – с купе от Фиеста и двигател от Хонда, или този на Стайков, или онзи на Тодор Дунев.
http://www.bgnrc.info/index.php?option= ... Itemid=145