Слагам тук нещо, което написах онзи ден като организатор за една медия. Тук тръгнах да пиша един списък с благодарности на всички които помогнаха на състезанието, но се отказах, понеже ще пропусна някои. Те си знаят!
От хората, които познавате форума в организацията помагаха: Христо (F.Tabaton), Тошко (txl), Чавдар (Rally Fan), Станимир (sstan), Деница, Петя (Rally Girl), Оги (OgyWRC) и ЕmiWRC, Иво (bai_bradur_ivo)
...
Ако имате някакви предложения и критики - давайте!
Започвам първо с административния и технически преглед. Направихме го пред Общината във Велико Търново с цел да съберем повече зрители за състезанието. Автомобилите минаваха през палатката за техническа проверка точно пред общината и после се нареждаха пред театъра. Около 12:30 всички състезателни коли бяха изведени с пилотен автомобил към състезателното трасе на западния пътен възел, като минаха през половината град в колона.
От предварително заявените около 65 автомобила на технически и административен преглед минаха 56. Около 22 автомобила имаха забележки от техническата комисия касаеща проблеми с нехомологирани облекла, каски, пожарогасители и предпазни решетки. Седем от пилотите не бяха допуснати до старт до отстраняване на проблеми по предпазните решетки в частност липса на заварки в горната част на решетките под тавана. Някой от тези пилоти си оправиха автомобилите и във вторите квалификационни сесии ги допуснаха.
Квалификациите започнаха почти по програма в 14:25 с около 25 мин забавяне. Времето беше слънчево и топло – около 14 -15 градуса. Комисарите ги разделиха на 3 групи – Х до 1600, Х над 1600, и А и Н общо тъй като Х-овете бяха повече от А и Н. В квалификациите всичко протече нормално, не е имало сериозни инциденти. В големите Х-ове очаквано най-добро време даде Алекс Бох, но в средата на втората сесия се повреди задния диференциал на Митсубишито и не можа да стартира в състезанието. Автомобила му все още не е донаправен и беше с обикновена трансмисия. Тук се забеляза и един пропуск. Бокса беше точно от обратния на старт финалната – също като на Стара Загора, но се излиза от другата страна т.е. от лентата за движение нагоре. Някои пилоти се усетиха, влизаха в бокса и после спираха и се засилваха по-назад от изхода на бокса, като това им даваше предимство, тъй като излизаха на обратния с по-голяма скорост отколкото, ако минаваха по пистата. Комисарите го забелязаха и съдията на изхода на бокса ги пускаше на старт на самия край на бокса след това.
Още преди тренировките сутринта се забеляза един проблем, който предвиждахме като възможен. Паркинга на Техномаркет, на който беше бокса се оказа малък, въпреки че бокса беше преместен от там за да има още място. Съдиите организиращи позициите в бокса бяха малко и трудно се справяха с всички нахлуващи тимове сутринта. Танев и Дунев бяха заели повече място с техните сервизи и камиони и парка направо се пръсна по шевовете, въпреки, че това не попречи на квалификациите и състезанието. Цялата ситуация е интересна тъй като мястото е отлично за сервиз – много е близо до публиката, близо е до старт финалната, мястото е равно и оградено. Имаше страшно много публика там. Въпреки това следващата година сервиза може би ще е на друго място. В случая се възползвахме от това, че магазина беше преместен миналата седмица и в момента не работи.
Тук ще вметна малко подробности за медийното отразяване и резултатите. Организирахме пресцентър в много подходящо помещение – новопостроен ресторант, на около 50 метра от старта. От терасата се виждаше старта, двете прави и обратния завой. В пресцентъра имаше безжичен интернет (безжичен интернет имаше и в боксовете като според доставчика около 30 компютъра са работили от парка събота и неделя), в неделя пуснахме и live резултати прожектирани на стената (вижда се от снимките). Направихме и три пресконференции. Състезанието се отразяваше от над 40 журналисти от 21 медии по акредитационни карти. Времеизмерването осигуряваше live резултати в бокса и старт финалната и разпечатки почти в реално време. Всички серии на състезанието бяха предавани по НКТВ Евроком, а тренировките по местния Евроком Царевец. За съжаление не можахме да отразим пресконференциите както трябва с пресбюлетини, тъй като не ни достигаха хора, пропуска е сериозен и отбелязан за следващото издание.
Състезанието беше открито по програма – в 10:30 от кмета на В.Търново Румен Рашев. Времето беше облачно, но без дъжд и малко по-студено от събота. Точно в 11:00 стартираха Х до 1600. Ако се погледнат резултатите доста от ладите не издържаха. Голяма борба се водеше за първото място между Петър Петров и Веско Недевски, но на средата на състезанието на Веско не му издържаха изглежда спирачките и се отказа. Интересния момент е че в последната обиколка колата на Петров започна да пуши и едва вървеше, но все пак завърши на секунди пред Недевски. Ако имаше още една обиколка Петров щеше или да отпадне, или да завърши втори.
При големите хиксове нищо интересно след отпадането на Бох. Интересното беше единствено изненадващото място на Наско Божилов на второ място. Той се беше записал нарочно в Х3, като в събота твърдеше, че това е просто инцидентно тъй като състезанието е открито и на следващите кръгове ще си кара в Н3. В неделя обаче каза, че е възможно да преправи Хондата на Х и да кара на следващите състезания в хобикар.
В А и Н първите четирима не можаха да се изпреварят на старта. Пистата е тясна в частта на детелината и изпреварвания там трудно стават. Предимството за първия на старта е сериозно. Най-доброто място за изпреварване е спирането на обратния преди стартифиналната права и там шоуто беше голямо, понеже Царски се бореше с Танев почти през половината състезание, даже веднъж успя да го изпревари на спирането, но траекторията на Танев беше по-добра и на изхода на завоя го дръпна отново. Малко след средата Царски се отказа и се закова на второ място. Дунев нямаше никакъв шанс да се бори с Царски и на средата на състезанието също доста изостана. На един от завоите на детелината колите 4х4 бяха карали като на рали и бяха извадили много фракция, която очевидно пречеше на Дунев и останалите назад. Боби Борисов не даде индикации, че може да се бори с Румен. Назад имаше интересна борба в Н3 в началото между Иван Ганчев и Данчо Атанасов, но Иван успя да запази позицията си и дръпна напред в края. Кандиларов със старото Пежо на Петков (306) не можеше да се бори с тях. Петко Петков караше под наем 206-цата на Вилхем Кънчев, но очевидно колата имаше технически проблеми тъй като не можеше да изпревари дори и Генев в Н2.
Награждаването беше на терасата на пресцентъра като се оформи нещо като награждаване на Формула 1 тъй като публиката беше долу. Във всички класове наградния фонд беше по 1000 лв. (500 лв. за първия, 300 за втория и 200 за третия) плюс предметни награди от спонсори. Отборното класиране е следното: Ефко Рейсинг, Елена Тим и Етър Рейсинг.
В неделя се събраха според оценки на полицията около 20 000 зрители. Наистина имаше страшно много хора, но интересното е че публиката беше много дисциплинирана и не прескачаше предпазните ленти. Лично аз останах леко изненадан. Може би това е така, тъй като в района не имало толкова голямо автомобилно състезание никога. Охраната също си свърши повече от отлично работата, като отзивите от зрителите са, че полицаите са си вършели работата добре. Имахме известни опасения, че е възможно да се получат обичайните проблеми с полицията, но за щастие те поеха много сериозно нещата и се получи отлично. Дори в неделя началниците на полицията бяха ентусиазирани от състезанието, което е добре.
В понеделник още сутринта започна работата по почистване на отпадъците около трасето и сервизния парк и събирането на гуми и ленти. До вечерта околността беше почистена, сервизния парк също, временно махнатата мантинела на старт финалната права беше поставена на мястото си. До вторник сутринта околността около трасето на Писта Велико Търново 2008 беше върната в състоянието преди състезанието. Единственото, което напомня в момента, че е имало състезание са следите от гуми по асфалта.
Safe is risky.