Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Реално предизборно всичко си е по старому.И тримата кандидати до момента се целят в черешката на автомобилния спорт у нас - ралито.Но никой няма и идея как да постигне РЕАЛНО обещанията които валят.
Тази година имах удоволствието да се докосна като зрител до автомобилния спорт в Унгария,Чехия,Германия,Швеция,Франция и Италия.Навсякъде от изброените държави,рали дисциплината е върха на местния автомобилизъм(или дели върха с местен силен пистов шампионат- Германия).Във всяка от изброените държави дисциплините под ралито са много силно развити,което само по себе си е ковачница за класни пилоти в най-високия клас -ралито.А не като у нас звездите да се раждат от бройката участия за годината.
Трябва да се наблегне първо на другите дисциплини,а не на болната амбиция ВРЦ или ИРЦ.
Унгарците за ИРЦ имаха интересна политика относно медиите - 5-те топ телевизии бяха представени с по един силен екип,който беше на алинклузив за сметка на организатора на това рали.Нещо което не изглежда кой знае колко скъпо.Да кажем примерно на фона на бюджета на рали България (местен финансов аналог).Идва момета за който никой у нас не е мислил - за 4-5-6 хиляди лева ралито се отразяваше с многократни кратки репортажи в почти 90% от гледаните телевизии.Срещу сума предварително договорена с фирмата държаща правата на шампионата ( организатора на ралито беше смъкнал доста от стандартната цена,според местни фенове) местната най-силна телевизия пък даваше преки репортажи от всеки сервиз.
Ето ви нещо което може да се копира спокойно у нас.Всеки един организатор може да си даде зор за такава реклама......на мероприятието и на пилотите и на спонсорите.
Чета за съоражение.При слаб автомобилен спорт е абсурдно някой да си мисли,че ще се появи балък,който да хвърли милиони за нещо което не се знае дали ще си върне инвестицията.
Първото,което според мен трябва да се оправи е метода на разпределение на точките.Трябва да се ревизира бройката необходима за създаването на клас.Пилотите в 90% от случаите отиват за купи,слава и тн. Като се отхлаби бройката ще има доста по-голям интерес от страна на участниците.Да, ние тук многократно сме коментирали кухите шампиони,ама погледнете,че реално именно кухите шампиони във времето остават постоянни участници в дисциплините в момента.
Таксата участие е нищожно перо в бюджета и на състезателя и на организатора.Абсурдно е да си мислим,че нейното драстично падане ще доведе до чудеса.
Ханс системата.....дъфкана и предъфкана тема.И до момента и догодина в изброените държави по горе има и ще има дисциплини или класове освободени от тази система.Проблем,на който никой свързан с рали дисциплината у нас не обръща внимание.Но пък е болен за много участници от другите автомобилни дисциплини.
Рали спринта.......хубаво.Дори супер идея.Но кой ще се престраши да направи първото състезание? Федерацията...няма как да стане.Тя само може да накове основите с регламент.Организаторите..... пак не виждам как ще стане.Първо това трябва да е организатор на някое рали или планинско.От ралитата и Панагюрище и Хисаря и Твърдица са много по-близко до понятието "рали спринт" отколкото "рали" .Едва ли ще паднат толкова ниско да се прехвърлят в такъв шампионат - манталитета ни и грандоманията ни са силно полярни у нас.Видин и Костенец имат шансове за старт в такъв шампионат - местните са крайно мотивирани,но им трябва най-вече организационна помощ.От организаторите на планински също има хора, които без проблем могат да поемат такова натоварване - Ефко .Скоро си говорих с хора от Пещера - и там не е умряла любовта към спорта.
Не знам.Аз лично не мисля особенно по тези въпроси.Консуматорския дух у мен е доста по-силен от колкото оня малки косещи се за автомобилния спорт мисли.Просто колкото повече гледам навън ,толкова повече се обеждавам,че нищо не ни е наред.И толкова повече се чудя как има момчета и момичета,които да стартират у нас.
Тази година имах удоволствието да се докосна като зрител до автомобилния спорт в Унгария,Чехия,Германия,Швеция,Франция и Италия.Навсякъде от изброените държави,рали дисциплината е върха на местния автомобилизъм(или дели върха с местен силен пистов шампионат- Германия).Във всяка от изброените държави дисциплините под ралито са много силно развити,което само по себе си е ковачница за класни пилоти в най-високия клас -ралито.А не като у нас звездите да се раждат от бройката участия за годината.
Трябва да се наблегне първо на другите дисциплини,а не на болната амбиция ВРЦ или ИРЦ.
Унгарците за ИРЦ имаха интересна политика относно медиите - 5-те топ телевизии бяха представени с по един силен екип,който беше на алинклузив за сметка на организатора на това рали.Нещо което не изглежда кой знае колко скъпо.Да кажем примерно на фона на бюджета на рали България (местен финансов аналог).Идва момета за който никой у нас не е мислил - за 4-5-6 хиляди лева ралито се отразяваше с многократни кратки репортажи в почти 90% от гледаните телевизии.Срещу сума предварително договорена с фирмата държаща правата на шампионата ( организатора на ралито беше смъкнал доста от стандартната цена,според местни фенове) местната най-силна телевизия пък даваше преки репортажи от всеки сервиз.
Ето ви нещо което може да се копира спокойно у нас.Всеки един организатор може да си даде зор за такава реклама......на мероприятието и на пилотите и на спонсорите.
Чета за съоражение.При слаб автомобилен спорт е абсурдно някой да си мисли,че ще се появи балък,който да хвърли милиони за нещо което не се знае дали ще си върне инвестицията.
Първото,което според мен трябва да се оправи е метода на разпределение на точките.Трябва да се ревизира бройката необходима за създаването на клас.Пилотите в 90% от случаите отиват за купи,слава и тн. Като се отхлаби бройката ще има доста по-голям интерес от страна на участниците.Да, ние тук многократно сме коментирали кухите шампиони,ама погледнете,че реално именно кухите шампиони във времето остават постоянни участници в дисциплините в момента.
Таксата участие е нищожно перо в бюджета и на състезателя и на организатора.Абсурдно е да си мислим,че нейното драстично падане ще доведе до чудеса.
Ханс системата.....дъфкана и предъфкана тема.И до момента и догодина в изброените държави по горе има и ще има дисциплини или класове освободени от тази система.Проблем,на който никой свързан с рали дисциплината у нас не обръща внимание.Но пък е болен за много участници от другите автомобилни дисциплини.
Рали спринта.......хубаво.Дори супер идея.Но кой ще се престраши да направи първото състезание? Федерацията...няма как да стане.Тя само може да накове основите с регламент.Организаторите..... пак не виждам как ще стане.Първо това трябва да е организатор на някое рали или планинско.От ралитата и Панагюрище и Хисаря и Твърдица са много по-близко до понятието "рали спринт" отколкото "рали" .Едва ли ще паднат толкова ниско да се прехвърлят в такъв шампионат - манталитета ни и грандоманията ни са силно полярни у нас.Видин и Костенец имат шансове за старт в такъв шампионат - местните са крайно мотивирани,но им трябва най-вече организационна помощ.От организаторите на планински също има хора, които без проблем могат да поемат такова натоварване - Ефко .Скоро си говорих с хора от Пещера - и там не е умряла любовта към спорта.
Не знам.Аз лично не мисля особенно по тези въпроси.Консуматорския дух у мен е доста по-силен от колкото оня малки косещи се за автомобилния спорт мисли.Просто колкото повече гледам навън ,толкова повече се обеждавам,че нищо не ни е наред.И толкова повече се чудя как има момчета и момичета,които да стартират у нас.