Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Дискусия за Българския Рали Шампионат

Как оценявате състоянието на РАЛИ Спорта в България?

Отлично
7
6%
Добро
1
1%
Задоволително
2
2%
Лошо с тенденция към подобрение
23
20%
Лошо с тенденция към влошаване
82
71%
 
Общо гласове : 115

Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот OgyWRC » Пет Сеп 30, 2011 17:18

Предстои избор за управлението на БФАС. Аз като човек, който е лицензиран към БФАС, участвам в състезание от календара на БФАС и най-важното обичам спорта и не искам той да изчезне, мисля, че сега е момента публично да изложа очакванията си и предложенията си за развитието на Рали спорта. Тук изложените идеи, могат свободно да се използват от всички настоящи и бъдещи управници на БФАС.

Смятам, че най-важно е да се обединим ооколо следната подредба на приоритетите в спорта:

1. Публика
2. Състезатели
3. Организатори
4. Федерация
5. Лични финансови интереси


Организирането на едно състезание, а и на цял шампионат трябва да е насочено към привличане на публика и участници, това заедно с повишаването на популярността на спорта чрез различни медийни канали, ще превърне атрактивния автомобилен спорт в успешно финансово начинание от което всички ще имаме полза всички … някои повече, други по-малко, но поне никой от нас няма да започва представянето си пред потенциални рекламодатели с увод: „Що е то е рали!”

От друга страна, е наивно е да се мисли, че рали спортът може да си върне славата отпреди 20-30 години, поради простата причина, че днес хората имат на разположение много повече алтернативи за забавление има и много нови дисциплини в моторните спортове, да не говорим, че доста от автомобилите по светофарите са по-мощни от нашите бегачки. Нека не лежим на старите лаври мислейки си, че феновете няма къде да другаде да идат и ще бъдат по отсечките!

Да привлечем публиката по-трасетата:

(i) БФАС да има задачата да промотира ралитата от шампионата и да анонсира предстоящите състезания чрез националните медии. Оганизаторите да имат задължението да рекламират проявата на регионално ниво.

(ii)БФАС да поддържа интернет страница на високо ниво, съдържаща актуална информация за календар, класиране, медийно отразяване. Място, където всички да черпим информация от първоизточника и което да е „витрина” на автомобилния спорт. Има много примери в тази насока, класическият портал е WRC.COM

(iii)БФАС да изисква от отделните организаторите да разполагат с работеща интернет страница, съдържаща актуална информация за състезанието, поне месец преди старта. (добър пример рали Сливен 2011).

(iv)БФАС да задължи организаторите да разпространят атрактивен афиш за предстоящото състезание, най-малко 10 дни преди старта. (добър пример рали планинско Българка 2011)

(v)Състезанията да се промотират активно в социалните мрежи.

(vi)БФАС да насърчава и съдейства за организирането на Супер Специални етапи в началото на всяко състезание от календара, както и на „Шоу на шампионите”, на което да се промотира автомобилния спорт в най-бляскавия му вид пред фенове и потенциални спонсори.

(vii)БФАС да изисква от организаторите часовия график и маршрута на ралито да бъдат съобразени с придвижването на публиката между специалните етапи и официалните церемонии. Да има изисквания за алтернативни маршрути и предвидени паркинги за публиката.

(viii)Всички осигуряващи безопасността по трасетата (най-вече полицаите) да бъдат запознати с формата и графика на състезанието и стриктно да спазват времето за затваряне и отваряне на скоростните отсечки.

(ix)Създаване на фен зони с лесен достъп, където да има коментатор и видео стена с live резултати (места като "Турския паркинг", "Дървото") – място подходящо за представяне на спорта пред медии, спонсори, нови фенове.

(x)Такса вход да се събира само на супер специалните етапи и на фен зоните, като на зрителя се осигурява специална зона за гледане, паркинг, окосена площ, чадъри, брошури, малък сувенир … всеки би платил, ако знае какво получава срещу парите си!

Задължително предварително огласяване на таксите и местата на които те ще се събират (лош пример - Рали България 2011).

Безопасност:

(i) БФАС да разработи наръчник с основни принципи за разположение на публика около състезателните трасета, както и за начините за ограждане на трасетата.

(ii)Полицаи и маршали да бъдат запознати с основните принципи за безопасна локация на публиката. В момента много често тяхната работа е в ущърб на сигурността на трасетата.

(iii)Задължително ограждане с няколко преплетени ленти на места недопустими за публика.

(iv)Маршалите задължително да известяват със свирка идването на приближаването на състезателния автомобил (простa и ефективна световна практика).

(v)В „S”-ката, проверяваща скоростната отсечка да бъде опитен екип, който да има пълните правомощия да изисква безопасно разположение на публиката и да проверява текущото състояние на трасето.

(vi)Ремонтни и подготвителни работи по трасетата да се извършват задължително преди опознаване на отсечките (лош пример в това отношение беше рали Траянови врата 2011, както и рали България преди няколко години). „Почистването” или запълването на дупки и канавки с фракция само дни преди старта обикновено замърсява по неестествен начин трасето и създава предпоставки за „неприятни изненади”. Естеството на рали спорта е такова, че допълнителна подготовка на трасето не необходима.

Трасета и повишаване на интереса на публиката:

(i) Разнообразие – да се търси баланса между класически отсечки и нови трасета. В тази насока повечето организатори работят добре.

(ii)Задължителен супер специален, на който графикът да предполага събиране на цялата публика на едно място – важно и за промотирането на събитието пред спонсори и фенове.

(iii)Да се включват „атрактивни зони” в трасетата на места с лесен достъп (фен зони) – и тук имаме добри примери, като обратния завой в Панагюрски Колонии, новите шикани на Дървото и Стара Река. Подобни атрактивни елементи трябва да присъстват във всички състезания, като се мисли и в посока на включване на съвсем кратки макадамови участъци.

(iv)Включване на нощни етапи – изключителна анракция както за публиката, така и за пилотите. Елемент от спорта, който доближава надпреварата до духа на класическите рали стартове от миналия век и създава неповторима атмосфера. Съвременните технически средства позволяват следене на автомобилите и в нощни условия, така че всичко е въпрос на организация и желание.

(v)Power Stage – изключително успешна идея, приложена във WRC. Остава да се копира и адаптира към нашите условия!

Медийно отразяване:

(i) БФАС да сключи договор за отразяване на Рали шампионата с поне една от водещите телевизии в България, който да включва: (1) Кратки репортажи за всеки ден от ралито. (2) Обзор на цялото рали, като се отделя внимание не само на водещите отбори! В края винаги да се прави анонс за следващото състезание.

(ii)БФАС да се ангажира и организира разпространението на кратки информативни прес-съобщения, включващи АКТУАЛЕН снимков материал, както и 10-20 секунден клип в края на всеки състезателен ден, които да се разпространяват по електронен път до широк кръг от журналисти и информационни агенции.

Когато се предоставят материали в готов вид до журналистите, те са много склонни да направят ”лесна” публикация, това важи с особена сила и за електронните медии.

(iii)Трябва да се използват новите интерактивни средства, за да се популяризира спорта (както се прави в IRC) – ето в тази насока трябва да се работи по много нови (а и стари) идеи.

Живо предаване (Live streaming) - имаше го на рали Сливен 2011

Кадри от състезателните автомобили – да се закупят няколко онборд камери, които състезателите да са задължени да поставят върху автомобилите си, а кадрите да бъдат използвани в репортажите за състезанието.

(iv)Да се стимулира активността в социалните мрежи и феновете, които изработват клипове от състезанията. Изключително важно е да се поощрява труда на ентусиасти (фенове) с камера или фотоапарат в ръка, чиито кадри много често улавят най-интересните моменти и атмосферата на състезанията.

Привличане на участници:

(i) Всеки лицензиран състезател да може да участва във всички дисциплини администрирани от БФАС. Или с други думи, ако някой пистаджия реши да кара едно рали, нищо да не го спира (тук аргументите за „бъркане на класиране” са повече от несериозни).

(ii)Графикът на състезанията да бъде съобразен с полу-аматьорския статут на повечето състезатели и да не отнема повече от два работни дни. Компактният времеви график на състезанията би спомогнал и за оптимизиране на разходите на екипите (тук не става въпрос за намаляване на състезателните километри).

(iii)Поощряване на дебютиращи състезатели – едно или две състезания без такса участие.

(iv)Лицензиране на школи за автомобилни пилоти и финансиране на програми за развитие на млади таланти, лобиране за държавнa помощ за тази дейност – отлично развита практика във Франция.

(v)Зад всеки състезател, който получава лиценз за първи път да стои не само отбор, но и персонанлно лицензиран състезател с поне няколкогодишен опит (ментор).

(vi) Да се сключат споразумения с федерации на съседни държави за размяна на кръгове от първенствата. Наши ралита могат да бъдат кръгове от Сръбския, Румънския, Гръцкия и Турския рали шампионати.

(vii)Да се въведе прогресивна ставка на таксата за участие – всички сме наясно, че разликите в бюджетите на отборите са огромни, за това считам за разумно предложение таксите да са пропорционални на бюджета за участие с различните класове автомобили, например:

Клас 1 1500
Клас 2 1000
Клас 3 750
Клас 4 500
Клас 5 350
Клас 6 150
Клас 7 0
Клас 8 0
Клас 9 получава
Клас 10 получава

Така малките класове от 5-ти надолу ще получат облегчение, а класове 9 и 10 освен, че няма да плащат такса, може да си разпределят горницата (но максимум 500 лева) от средствата над това което организаторът би събрал, ако взима от всички равни такси по 250лв.

При тази система на рали България 2011 (където имаше 9 супера) четирите екипажа в малкия клас биха получили по 500 лева за участието си, а организаторът вместо 6000 лева, щеше да събере 9000 лева. (тук приемаме, че таксата участие за чуждите екипажи също е била 250лв).

На рали като Траянови врата (3 супера) петте екипажа в малкия клас щяха да си разделят по стотина лева (вместо да плащат по 250), а организаторът щеше да събере пак същата сума от 4000 лева.

Кой губи и кой печели? На пръв поглед големите отбори губят, като утежението за бюджетите им ще е с по няколко хиляди лева на година (750 лева на състезание), НО с тези пари те ще стимулират масовостта в спорта, която е най-големият проблем за Българския Рали шампионата в момента.

Предполагам, че водещите отбори също биха приели идеята, пред алтернативата догодина по трасетата да са сами. Митко, Крум, Пепи, Игнат, Ясен са ми приятели и не бих предлагал нещо което не е и в тяхна полза, напротив, мисля, че това би било добре за всички.

Генерално класиране за 2х4.

В момента в Националния Рали шампионат има огромна пропаст между водещите отбори и всички останали участници. В Англия и Австралия ограничиха използването на автомобили 4х4, но към момента в България тази идея не изглежда приложима.

На практика в България има два шампионата, което поражда и идеята за въвеждане на генерално класиране и за по-малкия шампионат – един предавателен мост. Това ще осмисли участията на много пилоти със съвременни автомобили с предно предаване - R3 и R2 (Катя Стратиева, Тодор Славов, Тихомир Стратиев), както и ще даде шансове за класиране на пилотите с по-стари автомобили N3 и N2. По този начин, състезатеите с автомобили с предно предаване също ще получат шанс за медийно отразяване, а и подобаващо класиране и признание.

Удължаване на хомологацията на автомобили за националния шампионат.

Поради слабата активност на икономиката ни и перспективата за бавно възстановяване, е редно БФАС да облекчи финансовото бреме на състезателите.

Една стъпка в тази насока е признаване на някои вече изтекли хомологации на автомобили за националното първенство.
Ще кажете има Хоби Кар – така е, но там автомобилите претърпяват сериозни технически изменения (понякога подобрения, понякога не), което до голяма степен обезсмисля идеята за конкуренция с равностойни автомобили, а и техниката става доста крехка.

Развиване на идеята за едномарков шампионат.

Въпреки горчивия опит от някой Купи в близкото минало, а и неосъществения и неподкрепен проект за Fiesta Cup, не бива да обръщаме гръб на тази доказала се в световната практика идея.

Става въпрос за едномарков шампионат (или такъв базиран на старите групи/класове N1 и N2 (ако ще и Saxo cup, да е), съпътстващ „големите” ралита, в който да се набляга на развитието на пилотите, а не толкова на развитието на техниката.

В подобен шампионат разходите трябва да се намалят, като се въведат строги ограничения за автомобилите. Трябва да се използват еднакви нискобюджетни гуми (може стокови), еднакво окчаване, стоков атмосферен двигател до 1.6л., еднакви скоростни кутии. Ако купата е под единна администрация може да се реализират икономии от мащаба, като се поръчва общо оборудване, резервни части, обслужване.

Идеята трябва да се доразвие с привличането на генерален спонсор и въвеждане на такса участие за цял сезон, срещу което пилоти ще получават пълен пакет (автомобил, консумативи, гуми, механици, логистика) - отличен пример в това отношение беше Fiest Cup Turkey с генерален спонсор Castrol. Това ще позволи на много младежи без екипи и механици, но със сравнително добри финансови възможности, също да се включат в спорта, като покриват част от разходите за участие … все неща отдавна развити и развивани по света.

Подобен шампионат трябва да се контролира и ПОДПОМАГА от федерацията, а външен промоутър трябва да се грижи за финансирането и. Вярно е, че мощните автомобили са по-атрактивни, но съм сигурен, че една силна и масова купа, би могла също да намери своя генерален спонсор.

Рали спринт

Рали спринт състезания, като част от двудневните Ралита – с други думи, в малките класове да се даде възможност да се карат по-малко състезателни километри или да се дават точки и за двата състезателни дена.

Рали спринт в класическия си вид сам по себе си няма да привлече много повече пилоти и публика, това вече се видя на някои стартове, като Хеброс 2011. Най-много разходи биха спестили организаторите и водещите отбори, при които маргиналните разходи са високи (всеки следващ състезателен километър е достатъчно скъп). За „малките” автомобили от група 8 или 9 разходите за гуми, бензин и ревизия са релативно по-малко и респективно икономията ще е по-малка на фона на първоначалната инвестиция, за да се стартира в едно състезание - подготовка на автомобила, логистика, механици, тренировки, тестове, оборудване, екипи, лицензи и още куп неща … и най-важното – вложеното време. При „малките” класове, маржиналните разходи за всеки следващ състезателен км осезателно намаляват. Споделям това наблюдение, за да е ясно, че въпреки хубавата идея не могат да се очакват чудеса.

Рали спринт състезания с една или две отсечки е удачно да се организират на макадамова и снежна настилка, поради спецификата на трасетата и липсата им в България.

Финансиране:

(i) БФАС трябва да направи опити за привличане на генерален спонсор на Рали шампионата, като преди това подготви планове за медийно отразяване на състезанията.

(ii)БФАС да съдейства за осигуряване на финансиране на състезанията, като направи презентации на предстоящия рали сезон в по-големите градове, на които да бъдат поканени и ухажвани потенциални спонсори, пред които да бъдат представени плановете за медийно отразяване на шампионата.

(iii)Обвързване на автомобилния спорт с кауза за безопасно шофиране – социална функция на спорта, която би привлякла допълнителен финансова интерес и държавна подкрепа.

Някои от изброените по-горе идеи са свързани с допълнителни финансови разходи, други са само въпрос на организация, но във всички случаи възвръщаемост ще има, както финансова, така и във вид на морално удовлетворение.
Рали спортът е изключително скъп, колкото и да съкращаваме разходите, те пак ще си останат непосилни за личния бюджет на огромна част от състезателите. За да има спонсори и пари, трябва спортът да е популярен и атрактивен. Това може да стане, като се мисли за отразяването му и привличането на публика и пилоти по отсечките.

Знам, че много смислени хора, които имат богат опит и обичат спорта, имат какво да добавят към изложените от мен идеи. Ще се радвам, ако съм провокирал тях, а и кандидатите за председател на БФАС да се замислят над перспективите за развитие на нашия любим спорт!
To finish first, first you have to finish!
Аватар
OgyWRC
 
Мнения: 874
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 10:40
Местоположение: София, Търново
Име: Огнян Герджиков

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългрия

Мнениеот trouble » Пет Сеп 30, 2011 18:17

Най-накрая конкретни идеи, а не като изложените в пресата такива на които им викам ала бала. Оги президент :D Друго нямам какво да добавя :)
Изображение
Аватар
trouble
 
Мнения: 4380
Регистриран на: Съб Сеп 02, 2006 20:32
Местоположение: Сливен
Име: Красимир Славчев

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългрия

Мнениеот kiko » Пет Сеп 30, 2011 22:42

Ми,чи що не.Не сколосва двата спортни края с неговата заплата и с такава платформа като нищо може да се изтупоса на изборите :lol: :lol: :lol:

Майтапа на страна.Едно копи-пасте от някой кандидат няма да е лошо........ .Макар,че аз не виждам никаква идея в коя посока е светлината в този тъмен тунел в който се намираме.
Изображение
Аватар
kiko
 
Мнения: 1209
Регистриран на: Нед Апр 17, 2005 14:08
Местоположение: София
Име: Генади Димитров

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългрия

Мнениеот OgyWRC » Съб Окт 01, 2011 00:31

Моля, да не коментиране моята скромна личност ....

Това, което искам е да коамерираме смислени идеи и цялостна концепция за развиване на спорта в България. Вярно е, че едно е да даваш акъл и да искаш, съвсем друго е да го направиш, но все ми се струва, че сред нас има много желание и ентусиазъм, но няма никаква стратегия. Та зада не бъде работата "Орел, рак и щука", седнете, помислете и напишете, в систематизиран вид как виждате бъдещето на спорта, току виж имало някаква полза от това!
To finish first, first you have to finish!
Аватар
OgyWRC
 
Мнения: 874
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 10:40
Местоположение: София, Търново
Име: Огнян Герджиков

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългрия

Мнениеот beta_racing » Съб Окт 01, 2011 10:48

Много хубаво Оги е представил вижданията си за спорта! Мисля, че те съвпадат почти на 100% с тези на всички хора, които милеем за спорта и искаме той да върви напред! И аз съм на мнение, че старата "слава" на ралитата не може да се върне, защото просто времената вече са други. Затова трябва да се развиваме и да вървим напред, а не да се вайкаме и да казваме какво е било "едно време". Едно време си е за едно време...

Остава да видим дали след изборите нещо ще се промени или всичко ще си тече по старому. Иска ми се да бъда оптимист!
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългрия

Мнениеот didka_911 » Съб Окт 01, 2011 15:35

Да и аз така мисля, трябва да има развитие.. времената се променят, но шоуо трябва да продължи, ако има желание има и начин :)
didka_911
 
Мнения: 1
Регистриран на: Съб Окт 01, 2011 15:32
Име: Диляна Руменова

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългрия

Мнениеот Lubomir_Rangelov » Пон Окт 03, 2011 20:16

АСК "Рангелов Мотор Спорт" напълно подкрепя мнението на Г-н Герджиков за състоянието на автомобилния спорт и предложените от него идеи за развитие.
::: Състезателни автомобили под наем :::
Аватар
Lubomir_Rangelov
 
Мнения: 1
Регистриран на: Пон Окт 03, 2011 19:55
Име: Любомир Рангелов

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот OgyWRC » Вто Окт 04, 2011 10:41

Очаквам повече коментари и идеи от ваша страна, които да включим в тази стратегия.

Много ме радва, че човек дал много на спорта, като Любо Рангелов подкрепя изложените идеи!
При което и да е ръководство на БФАС, хубавите идеи може да се прокарват, стига клубовете да стоят зад тях.
To finish first, first you have to finish!
Аватар
OgyWRC
 
Мнения: 874
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 10:40
Местоположение: София, Търново
Име: Огнян Герджиков

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот todor hristov » Вто Окт 04, 2011 11:55

Прекрасно изложение,г-н Герджиков.
В допълнение:
1.Търсене на материален законов стимул за поощряване работота на ръководството на БФАС.
2.Работа с ДЪРЖАВАТА-няколко десетки милиона не са й голям проблем,ако се искат правилно и се обвържат с каузата на безопадното шофиране.
3.Първоначално подпомагане за създаване на реални авто клубове-помещение под наем,мултимедия и т.н.Членски внос за членовете,дори и символичен.Работа на членовете на клуба с децата,дори от детските градини(вчера дъщеря ми на 3 години е била арестувана в детската градина от полицайка-нали примерът ви говори нещо).
4.Никакви полицаи по отсечките.При пристигането си всеки зрител да получава листовка с инструкции за безопасност,където да е упоменато,че организаторът и пилотите не носят отговорност за увреди на трети лица-всеки сам се пази.Два автомобила с комисари отговарящи за безопасността.Трима форлойфери не са необходими.
5.Активно участие на доброволци,членуващи в клуба организатор на ралито.
6.Работа с Полицията за контрол на шофирането в преходите-там им е мястото на господа униформените.
todor hristov
 
Мнения: 680
Регистриран на: Чет Ное 17, 2005 11:44
Име: todor hristov

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот rally_m » Вто Окт 04, 2011 15:52

Определно оновни стъпки са появяването на авто клубове, с които ще може да се привлекат много нови и млад хора които да участват по един или друг начин в спорта. По този начин могат да помагат в организацията на дадено рали, да са маршали... да разлепят плакати в града на съответното рали с цел осведомяване на по "некомпетентната" публика и най-важното поне според мен е , че по този начин няма да се налага използването на полицаи в етапите. Темата за полицаите много е дискутирана тука и всеки от нас е наясно, че докато са по етапите винаги ще има проблеми с публиката. Те не са наясно къде трябва да се застава, просто някой си им бил казъл че трябва да е така...
Аватар
rally_m
 
Мнения: 528
Регистриран на: Съб Апр 16, 2005 18:15
Местоположение: Шумен
Име: Бойко Стойчев

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот GT 51 » Вто Окт 04, 2011 23:22

Оги, всичко написано до момента е много правилно, но искам и аз да попитам нещо, или ако щеш да допълня към написаното по горе,та защо не се направят семинари за момчета имащи желание ,които да бъдат обучени за маршали,хора с време ,имащи желание и време , да ходят по състезания и да помагат на организатора.Същото важи и за съдийте.Защо не се направи курс за съдий,примерно финансиран от БФАС , и тези съдий да се явят на изпит, ако евентуално получат тапия , да могат да работят и те по състезанията, независимо от дисциплината,рали,планински, писти,рали-крос.....Материала за усвояване ще е комплексен предполагам и те ще могат да си казват думата на определени мероприятия, кой където бъде разпределен за дадено състезание.Другото което ме вълнува,тези хора, обучени и издържали изпита трябва да са безпристрастни....как се постига това , и как ще се работи по този въпрос...за момента за това се сещам....ако има нещо пак ще пиша, и накрая искам да кажа, не е само важен рали спорта, а моторния спорт като цяло под шапката на БФАС с всичките му разновидности...Поздрави... :wink: 8)
Колумбе,йебем ти откритие !!!
Абе вземи си нещо ретро , и не се занимавай с глупости !!!
GT 51
 
Мнения: 940
Регистриран на: Нед Апр 26, 2009 17:59
Местоположение: Перник
Име: Владимир Димитров

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот OgyWRC » Сря Окт 05, 2011 18:12

Благодаря на всички, споделили своите мнения тук, мисля, че това е начина за осмисляне на ситуацията и най-добрият изход от нея.

И аз смятам, че е редно ръководството на БФАС да бъде финансово стимулирано за мениджърските си функции. Например, определен процент от привлечените спонсорски средства или пък TV права да остават за стимулиране на дейността на федерацията. В тази насока може и доста да се спекулира. Изобщо темата за "Парите в спорта" е доста сложна и мътна, но това е предмет на по-детайлен анализ и не мисля, че мястото му е тук.

Лицензираните отбори най-лесно могат да изпълняват ролята на автоклубове, стига да им бъде предоставена конкретна идея, възможност и подпомагане.

Привличането на хора за съдии, маршали и обучението им също трябва да се стимулира под някаква форма. Тук има хора, които бяха привлечени като маршали за WRC България 2010, нека те да споделят ...

Полицаите по отсечките ;-) - мислих и за това, но последното ми посещение на Рали Шумен ме разубеди ... тук-там сред публиката ни има такива "елементи", които само някой с белезници би могъл да вкара зад лентата или пък съдия, който може да спре отсечката, ако публиката не го слуша!

Подхванах темата за рали спорта, защото там имам най-много наблюдения и познания, а и смятам, че ще имаме по-добър резултат ако разглеждаме Рали спорта с неговите специфики отделно. Естествено добрите идеи, приложими и за други дисциплини могат да се използват, но за специфичните проблеми е редно да се направят отделни дискусии. Който има желание може да го направи, не е страшно ;-)

Ето още някои неща, които ми попаднаха и мисля, че могат да допълнят темата:

Ангел Нешев: "Май трябва като в IRC серийте последното състезание за сезона да се начислават 1.5 пъти повече точки от предишните, за да има интрига до края. То сега излиза че хем имаме 7 състезания, ами и последното няма да се кара от тези които са си осигурили местата ..."



Тук е мястото да коментираме и препоръките от откритото писмо на Юлий Славов от края на Август, което мисля, че съдържа добри идеи, макар и някои да са дискусионни:


ПРЕПОРЪКИ:

1. Управителният съвет на БФАС да организира разработването, широкото обсъждане и приемането на Стратегия (Програма) за развитие на автомобилния спорт, в частност рали в България.


2. УС на БФАС да възложи на работна група от Техническата комисия или на цялия състав на комисията насочване към марки нискостойностни автомобили, да подпомогне по-широкия достъп до тяхното закупуване и да приложи привлекателни правила за тяхното участие в Шампионата. Това е идея на “ техничарите ” , споделял я е К. Михайлов, аз просто я подкрепям и афиширам.


3. Да се промени минималния брой автомобили за образуване на класове и групи от 5 и 7, съответно на 3 и 5. Така ще се увеличи мотивацията за участие на повече екипажи. Не искам да си представя тягостната ситуация на годишното премиране, където ще има награди само за генералното, за нито един клас, да не говорим за групи.


4. Наредбата за следващата година да предвижда в двудневните ралита всеки етап да е валиден за годишно класиране, със съответно точкуване. Няма логика за ралита с 260 км. СЕ и за ралита с 85 км. СЕ да се присъждат еднакъв брой точки. Справка – сръбският опит. Как е приет този абсурд при нас, нямам обяснение?

5. Специално да се преразгледа т.н. Национална хомологация Х и Е. Очевидно добри намерения са довели до приемането й, но резултатът е плачевен. Стартират два екипажа! Бяха три, останаха два. Какъв е смисъла? И без това на тях чуждите спортни комисари гледат като на отритнати и ако се случи някой да попадне в класирането на “европейците”, настава олелия.


Имам по-различно виждане за Националната хомологация. След като тя предполага повече свобода и местни постановки относно автомобила, защо този подход не се пренесе и върху екипировката на пилотите и аксесоарите?
Опонентите са готови с позицията си: Неее, какви ги говори този, ами сигурността? Може да се спори кое е по-рисково – умореният от експлоатация материал и превишения живот на възлите на колите или номера на хомологация на бельото на пилотите, сменен, примерно, лани.

Почти комично е на екипаж, представящ се с автомобил на десетина години, да се изисква екипировка от комерсиално обновената хомологация. А тя, екипировката, струва много, дори понякога съизмеримо с цената на някоя хоби карка! Нека не си затваряме очите, че мотивите за постоянното обновление на екипировката са много, ама много далече от сигурността. Не може ли Националната спортна власт да постанови продължения за валидност в нормални срокове, отнасящи се само за Националния шампионат? Тогава може да се очакват нови и много познати екипажи на стартовете, а опитите за измама ще изчезнат.


6. Да се въведе практиката, Допълнителният правилник да се изпраща за контрол на утвърдения за ралито наблюдател на БФАС. Нали така се прави в Европа, защо да не ги изкопираме? Тук, обаче, е наложително!


Директорите на “ европейските ” ралита да изпращат едновременно допълнителния правилник на инспектора на ФИА и наблюдателя ня БФАС. Вметката, че ти пращам допълнителния правилник, ама ние вече имаме виза от ФИА, звучи непрофесионално и пренебрежително.


7. Кандидатурите на проекто-организаторите на рали за включване в Спортния календар на БФАС да се придружават с проекто-бюджет на проявата и гаранционни писма за осигуряване на приходната част, поне във висок процент. Не бива под баналния претекс “ Няма пари ” , да се допускат компромиси с елементарни неща, но обрисуващи облика на проявата.


8. Да се възстановят предсезонните семинари със съдии и организатори, които да имат опреснителен, но и проверочен характер. ФИА и по този въпрос има вече практика, но на тяхния семинар, естествено, не могат да отидат всички.


Нашият да завършва с изпит и издаване на лиценз за организиране или за съдийстване на рали, валиден за годината, подобно на състезателните лицензии.


9. Въз основа на националните оценки на наблюдателите, да се прави годишна класация на ралитата от националния шампионат “Рали на годината”, със съответно парично или морално стимулиране, според възможностите.


10. Да се проучат възможностите за създаване на фонд към БФАС (а защо не към АДАС), наречен, например “ Да подкрепим таланта ” за подпомагане на млади пилоти със средства, съвети, консултации, части и т.н.


11. БФАС е задължена да обсъди и направи предложения за изменения в регламента за регионалните купи. Може ли в зона “ Изток ” за липсват турци, гърци... Кого радва победа в измислена зона и много остаряла форма на точкуване. Факт е, че Митко досега има в пъти повече точки за зона Изток от Льоб за WRC !?!

Това препоръчвам засега. Много ще се радвам, ако заинтересованите от темата се включат в дискусия и направят още поне 111 препоръки! Тогава, сигурен съм, ще има надежда да излезем от батака!
To finish first, first you have to finish!
Аватар
OgyWRC
 
Мнения: 874
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 10:40
Местоположение: София, Търново
Име: Огнян Герджиков

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот beta_racing » Сря Окт 05, 2011 19:39

Мислех онзи ден да напиша, че полицаи по нашите етапи е невъзможно да няма, но не го написах, за да не започнат евентуално някакви полемики и темата да се разводни. Сега виждам, че Оги е подхванал дискусията за полицаите и мисля да я продължа.

Оги вече спомена, че в някои случаи полицаи трябва да има точно заради самата публика. Просто не сме дорасли да няма полицаи...извинявам се! И в същото време съжалявам, че това е така :( Само си представете едно 20-годишно момче-маршал да каже на някой 35-40-годишен "чичко" или (в почти 100% от случаите) на няколко такива "чичковци" да се махнат от дадено място :mrgreen: То полицай би се справил трудно, та камо ли маршал :(
Втората причина е обаче от организационна гледна точка. Независимо, че полицаите (заедно с пожарната) гълтат най-много от финансите на организатора, именно полицията е тази, която диктува нещата, въпреки че й се плаща! Парадокс, но и факт :) Много често те не спазват плана за сигурност на организатора и си правят техни разстановки, като не се интересуват от препоръките на организатора (това, разбира се, не е винаги!). Ако в такива случаи организаторът предяви някакви претенции, следва: "Няма да затворим пътя тогава!" :)

За инструктажа им - организаторът не може да събере всички полицаи, които ще участват в охраната (най-малкото защото хората са много и не могат да зарежат работата си всички наведнъж :D), затова се събират само "старшите" (включително на пожарна и линейките). На тях им се прави инструктаж, а те след това трябва да направят инструктаж на подчинените си. И става една... :wink: От друга страна, организаторът е много препоръчително да направи планове за сигурност и да ги раздаде на старши на етапи, на линейки, на пожарни...ама това кога става? :lol:
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот damnit » Сря Окт 05, 2011 20:23

Ние хубаво си пишем тук, но дали ще си направи труда някой да го прочете... Нямам наблюдения за нито един от новите кандидат началници на БФАС, но се надявам само на едно от тях... Бъдат ли избрани, да започнат да работят за спорта, а не за собствените си интереси. В противен случай, приказката си остава една и съща, само сменяме заглавието..., а поуката от нея е типично българска помия... Дано скоро има промяна!
"Щом се състезавам, значи трябва да побеждавам" - Фабрицио Табатон

WRC2013 - No Loeb, no H. Solberg, no P. Solberg, no Gigi Gali, no Grönholm, no Sainz, no M. Martin, no Panizzi
What kind of shit is this?!
Аватар
damnit
 
Мнения: 423
Регистриран на: Вто Май 06, 2008 02:44
Местоположение: Noise City/Варна
Име: Любомир Любомиров

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот Ferjancz » Чет Окт 06, 2011 10:26

Засегна се вече въпроса за съдии и маршали. Абсолютно задължително е маршали и съдии да държат изпит ако искат да вършат тази отговорна задача, а не само да ходят по състезания само за "дневните". И този изпит да е всяка година! Мисля всеки е ставал свидетел на неадекватни решения, както на маршали по трасетата, така и на съдии. На времето в повечето градове имаше, да ги наречем, съдийски колегии. Провеждаха им се курсове редовно, четяха им се лекции и т.н. ( поне в Троян беше така ) . Идеята е да се поддържа виско ниво на контролиращите състезанията органи. Разбира се, трабва и да се стимулират после тези хора по състезанията - ясно е как - с пари, в днешно време това е основния стимул на всякъде. Не може да се разчита само на добро желание и любов към спорта някой да си свърши работата, както трябва.

Друго нещо също ми се върти в главата. До момента основно се коментира рали спорта, а има и други :mrgreen: Новите управници на федерацията трябва да помислят и за създаване на съоражение тип "автомобилен комплекс", който да включва в себе си както асфалтова писта така и макадамова. Защо не да се кандидатства за кръг от Европейския рали-крос шампионат. Това е една дисциплина с излкючителна популярност в Европа, дисциплина, която е крайно атрактивна. Няма нужда мисля да споменавам ВРЦ-тата без бленди и т.н. Подобно състезание у нас би било от изключително полезно, както за спорта като спорт, така и финансово. За асфалтовата писта е ясно, ярък и най-близък пример е писта Серес, перфектно съоражение.
Ясно е, че подобно нещо е свързано с много пари, но хора с пари у нас има доста, просто трябва да им се поискат по правилния начин.
3, 2, 1 старт - D4+, 120, L3заL3+ рано, D6 скача, 100, D3 неравности, 150 локви.....................мдаааааа, гаси!


Изображение
Аватар
Ferjancz
Администратор
 
Мнения: 1584
Регистриран на: Вто Май 10, 2005 14:47
Местоположение: София, Троян
Име: Павлин Калчев

Следваща

Назад към Български Рали Шампионат

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта

cron