И аз, ако може, да се включа в дискусията за ограничението на бройката състезатели въпреки, че вече се поизчерпа малко...
Това ограничение се слага не за друго, а за да може върху него да се базира програмата (състезателната) на цялото рали, както първи Павлин спомена. Все пак освен състезателните коли по трасето преди тях се движат най-различни коли на организатора, които в нашата действителност (визирам малкото заявки по родните ралита) заемат може би повече време дори и от състезателните коли
Въпросните коли на организатора са: рекламни и други подобни, коли с наблюдатели и спортни комисари, така наречените "S"-ки и последни от тях са форлойферите. На 15+1 минути (по спомен) след старта на последния състезателен автомобил пък тръгва и отварящата/затварящата кола (едни я зная така, други - онака
). Ралито трябва да бъде сметнато така че всички тези автомобили да имат "нормален" график, по който да се движат.
Всеки организатор, позовавайки се на личните си познания в спорта и особеностите на съответната държава, сам преценява колко автомобила да допусне на своето състезание, а от там и как
след това да съобрази графика на състезанието със съответната бройка. Дори според мен за ралита, в които вторият етап е повторение на първия и между тях няма сервиз, трябва да се остави и малко повече време в графика (ако е възможно) - т.е. ако състезанието е за 40 коли, например, да имаш възможност да поемеш още 5-10 - за да може, ако се заявят повече участници от ограничението, те също да могат да бъдат допуснати. Не, че в България в момента това може да се случи, но е опция...
В този ред на мисли, а тази тема бе започната именно заради ограничението от 60 коли за Рали спринт Варна, се загледах и поне според мен на часовия график на състезанието в този си вид ще му е много трудно да поеме 60 състезателни коли,
ако трябва пред тях и след тях да минат всички коли на организатора по надлежния ред. Ако говорим за удебеленото обстоятелство от края на предното изречение, това дори би било невъзможно, тъй като просто няма физическо време.
Това, което имам предвид, е следното (за пример взимаме СЕ1 и СЕ2):
- да приемем, че СЕ1 се затваря 1 час преди първата състезателна кола, т.е. в
9:00 ч.- първата състезателна кола ще стартира в
10:00 ч., а в този промеждутък от 1 час между затварянето на трасето и старта й ще преминат колите на организатора.
- ако състезателните коли са 60 и имайки предвид, че всички ще стартират през 1 минута, то последната от тях ще стартира в
11:00 ч. (изключваме всякакви проблеми, които, не дай си Боже, могат да възпрепятстват безпроблемното протичане на ралито).
- поради малкото време, оставащо до второто преминаване на етапа (първата кола стартира по СЕ2 в 11:15 ч.), тук отваряща кола няма да е нужна. Иначе по спомен (както писах по-горе) нейният старт е 15+1 минути след старта на последната състезателна кола, което в случая е невъзможно да стане.
- в тези 15 минути от старта на последния автомобил обаче "S"-ките няма как да стартират нормално - в зависимост от ралито и дължината на етапа те се движат между 50 и 30 минути преди старта на първия състезателен автомобил.
- форлойферите не биха имали кой знае какви проблеми, тъй като етапът не е с голяма дължина и могат да стартират максимално късно (да кажем, на 11, 9 и 7 минути преди първата състезателна кола).
С казаното до тук ни най-малко бих искал да критикувам организатора. Просто като стана въпрос за 60-те коли се загледах в графика и забелязах този факт, нищо повече! Организаторът може да си е направил сметката и да е преценил, че времето ще стигне дори да има 60 коли на старта (дай Боже, но едва ли в близките години в България ще видим 60 коли на старт, било то от "големия" или от рали спринт шампионатите). От друга страна може и аз да не съм прав и да греша някъде!
При всички положения "спорът", който се оформи за това ограничение (дали е правилно да го има или не), бе абсолютно излишен, защото (знам, че Миро ще се подразни сега) ТАКОВА ОГРАНИЧЕНИЕ ИМА ПО ЦЯЛ СВЯТ , но по-важното е, че то се слага не, за да се ограничават екипажи (или пък организаторите да се правят на много велики ), а за да може организаторът да влезе в някакви рамки и да може изгради графика си на дадена база