В България ще се строи писта за Moto GP
източник: Speed-Press
дата: 01.12.2008
Международната организация (FIM) и Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) постигнаха споразумение за изграждане на уникална писта за Moto G
През изминалия уикенд в хотел “Санкт Петербург”, Пловдив, се състоя церемония по награждаване на европейските шампиони по мотоциклетизъм, между които бяха и нашите сънародници Калин Кулев и Александър Георгиев, шампиони в класовете S-Open и S1. Голямата новина обаче за нас бе сключеното споразумение между Международната федерация (FIM) и Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ). Председателят на комисията на Moto GP във FIM Клод Денис съобщи, че ще се изгради писта, която през 2011 г. трябва да бъде включена в календара на Moto GP. Преговорите около проектирането и създаването на съоръжението се водят още отпреди една година, но са пазени в тайна. Дизайнерът на пистата ще е Адамо Леонзио, според когото няма да има друга подобна в света.
Агенция Speed-Press
http://www.speed-press.com/?pageId=10161
Строежът на писта за мотоциклетизъм зависи от куп условия
Държавата може да участва в проекта с предоставяне на земя за модерно съоръжение
България ще преговаря с организаторите на състезанията от MotoGP и дори Формула 1 за дати в календара на световните шампионати от 2011 г., заяви президентът на Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) Богдан Николов. Според него това е следващата стъпка към създаването на състезателна писта, след като Европейският мотоциклетен съюз одобри план за строеж на трасе за MotoGP в България.
"Задължително трябва да имаме подписан дългосрочен договор за домакинство на световен шампионат, за да получим гаранции за възвращаемост на вложените инвестиции. Няма значение дали ще приемем MotoGP от 2011 или 2012 г., важното за България е да успеем в това начинание", обясни бившият състезател.
Николов смята, че държавата също трябва да помогне за лобирането и осъществяването на проекта. "Мисля, че правителството може да участва с 20-30% от необходимите средства, като предостави земята за трасето. Все още не може да се определи точната сума за построяване на съоръжението", добави президентът на БФМ.
Според него пистата ще бъде регистрирана като акционерно дружество. "Важно е кой ще менажира трасето. На него винаги трябва да има състезания и мероприятия, които да помагат за възвращаемостта на средствата." Николов даде за пример чешката писта "Бърно", която освен MotoGP приема и автомобилните шампионати FIA GT и WTCC.
Одобреният проект е за трасе с дължина 4981 м, чиято широчината на старт-финалната права е 16 м, а в останалата си част - 15 м. Тези характеристики го поставят сред най-широките в света. "След като имаме най-добрите писти за супермото и мотокрос, няма как да си позволим посредствено трасе за MotoGP", добави Николов.
Проектант на съоръжението е италианецът Адамо Леонсия. Освен че ще е пригодна за мотоциклетни и автомобилни състезания, проектът включва трасе за драг рейсинг и академия за безопасно шофиране. Вероятността пистата да бъде изградена от българска фирма е минимална, защото световните шампионати работят с няколко специализирани компании.
Работата по проекта е започнала преди повече от година и всичко е планирано да покрие изискванията на шампионатите след няколко години. Борбата за място в календара на световните шампионати е голяма. Техните кръгове няма да бъдат увеличени и трябва някоя страна да се откаже, за да има нов домакин. В листа на кандидатите влизат Русия, ЮАР, Полша и др.
"Пистите" в България
В България има само една писта, пригодна за автомобилни състезания – частната "Дракон" край пловдивското село Калояново. Трасето е изградено в средата на 2005 г. и е с обща дължина 1700 м. Има 13 завоя – 7 леви и 6 десни, а старт-финалната права е дълга 580 м.
Съоръжението приема два от седемте кръга на Националния пистов шампионат на затворен маршрут (останалите пет се провеждат на импровизирани затворени трасета от републиканската пътна мрежа). Писта "Дракон" е домакин на различни аматьорски турнири и групови мероприятия, като срещи на автоклубове и ретропаради.
Съоръжението все още не разполага с трибуни за зрителите, но въпреки това се радва на голям интерес сред автомобилните ентусиасти.
http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=591635
Колкото и невероятно да изглежда...
Дано от мотоциклетната федерация (за пореден път) да покажат как се правят такива неща. След като сериозни хора са се захванали, аз вярвам, че ще успеят.