Въпреки, че още в заглавието има правописна грешка, мисля, че тази статия си е важен пробив на рали спорта в един от най-стойностните вестници в България!
КАПИТАЛ Брой 44, 02 ноември
Автор: АСЯ КОЛЕВА
Автомобилния(т) спорт отпуска газта
Спонсорите идват и си отиват. На тяхно място бързо идват нови
Най-хубавото на този свят са жените и много, много след това... "Ферари". До това заключение стига Ал Пачино в ролята на слепия Фаусто, бивш кавалерийски капитан от "Ухание в мрака", който с помощта на своя млад ординарец подкарва мощния автомобил по тесните улички на Неапол.
Проучвания на пазара показват, че след красивите жени автомобилите са следващото най-предпочитано изображение на рекламите, тъй като активират мощна виталност. Следвайки тази теза, десетки компании в България като "Приста ойл", "Петрол", OMV, "Рено Нисан", "Булгартабак" и "Мишлен" се ориентираха към това да налагат марката си на пазара чрез автомобилизма. В световен мащаб този спорт се нарежда на второ място по гледаемост след футбола, а дори и в българския си вариант е способен да събира съвсем прилично количество аудитория.
Колко все пак струва удоволствието да имаш собствен автомобилен отбор в България? Разходите за един сезон на добре подготвен автомобил са около 400 000 евро, като се смята и стойността на самата кола. Това са средства, които могат да си позволят да похарчат само фирми с добри печалби или да бъдат набавени от няколко източници. Има сериозни предпоставки инвестицията да донесе взаимна изгода, твърди Пламен Бобоков, председател на управителния съвет на "Приста ойл". От десет години компанията издържа собствен отбор "Приста ойл рали тим". Фирмата държи 65% от пазара на масла в България и търси разширяване в посока към Централна, Източна Европа и Азия.
"В далечната 1997 г. "Приста ойл" беше млада компания, търсеща бързо налагане на своите продукти и на марката "Приста". Преценихме, че чрез рали спорта ще постигнем бърз ефект. Сега търсим стабилност в останалите петнадесет страни, в които продаваме. Това е причината да финансираме участието на тима в международни ралита", обясни още Бобоков. Миналата година пилотът на "Приста ойл рали тим" Крум Дончев и навигаторът му Стойко Вълчев спечелиха второ място в Европейския рали-шампионат. Първенец стана италианецът Джандоменико Басо, фирмен пилот на FIAT, а трето място зае Димитър Илиев от "Боила автомотор спорт". Това беше и най-високото постижение на българския автомобилен спорт досега.
Крум Дончев обаче не можа да повтори своя успех през 2007 г. поради липса на средства за нов автомобил. "Докато конкурентите се развиват, българските пилоти останаха на същите автомобили. ФИАТ, "Пежо" и "Фолксваген" направиха нов клас "Супер 2000", който превъзхожда много нашите автомобили серийно производство "Мицубиши" и "Субару", чиято цена е по-ниска със 100 000 евро. Въпреки че доказваме качества като тимове, които могат да побеждават заводските отбори в Европа, все още липсва финансова стабилност на рали спорта в България", отбелязва пилотът.
Докато "Приста ойл" търси ефекта от спонсорството си на чуждия пазар, компании като "Рено Нисан" от тази година се прицелиха в увеличаване на местните позиции, като сформираха български отбор "Мелексис Рено тим". Бюджетът му за сезона е в рамките на 500 000 евро. Всъщност необходимостта от автомобилния спорт се ражда през 1889 г. именно от нуждата на производителите да доказват качествата на автомобилите си. По тази причина производителите на автомобили в страните с развит автомобилен спорт като Италия, Франция и Чехия поддържат заводските си тимове. От своя страна "Рено Нисан" стана първата марка автомобили, която влезе в българския рали шампионат с такъв тип отбор. Подобна стратегия компанията налага в Турция, Италия, Белгия, Португалия, Румъния и др.
Румен Дунев, шампион с "Рено Клио Супер 1600", твърди в тази връзка, че никога не е вярвал във възможността да кара за заводски отбор. "Всичко започна с това, че от офиса на "Рено" решиха да направят тим, който да рекламира марката в България. Потърсиха пилот с опит в управлението на автомобил с предно предаване и избраха мен." Дунев получава колата си директно от производителя. Издръжката изцяло е от "Рено спорт Франция" и включва всичко - от ремонтите и подобренията до доставката на гориво и гуми. Дори шефът на механиците е чужденец. Жил Вандекайде дълги години е работил по програмите на "Рено спорт". Практически всичко по автомобила се контролира директно от Франция, обясни мениджърът Никола Треян, който е и директор на коспонсора "Мелексис", белгийска компания за производство на електроника за автомобили.
Ефект от налагане на марката си в България чрез автомобилизма потърси и филиалът на австрийската петролна и газова компания ОМV. Тя финансира свой отбор от пет години насам. "OMV Рали тим" разполага дори два автомобила "Мицубиши Лансер ЕВО IX N/4", чиито пилоти са братята Ясен и Дилян Попови. "Възприемаме спонсорството като най-добрия тест на нашите продукти, отчита директорът на OMV Раду Капрау. Компанията има свои рали тимове във всяка страна, където предлага продукти, и осигурява участия в световния рали шампионат на екипажите си от националните отбори. В края на септември обаче ОMV обяви, че от началото на следващия сезон ще прекрати спортна програма в автомобилния спорт. "Пренасочваме средствата към разширяване на дейности в социалната сфера", заяви Бригите Мюлвиш, директор корпоративно спонсорство на OMV - Виена, в специално комюнике. Тази новина, изглежда, не притеснява много фирмените пилоти. Ясен Попов заяви за "Капитал", че вече има интерес от мобилни оператори и петролни компании да заемат мястото на OMV като основен спонсор на тима и в момента се водят преговори.
Въпреки че няма собствен отбор, тютюневият холдинг "Булгартабак" може да се окаже най-големият спонсор на автомобилния спорт в България. Компанията подпомага със сериозни суми седем български екипажа и отделно финансира организацията на ралитата "Вида" и "Виктори София".
Броят на вносителите на автомобили в България нараства, а това дава основание да се очаква, че съвсем скоро ще дойде времето на борбата на марките за пазара, прогнозира Крум Дончев. "Различните марки продават приблизително по равен брой коли, на близки цени и вече ще е от значение те да доказват качества. Потребителите на автомобили се интересуват дали автомобилът е бърз, здрав, издръжлив и икономичен, а това се вижда най-добре по време на състезание", твърди пилотът. По данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА) и Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) България е на четвърто място по ръст на продажбите на нови автомобили сред страните от ЕС, след Латвия, Литва и Естония . През 2006 г. са продадени 42 625 нови леки коли, което е ръст от 27.5 на сто спрямо 2005 г. За пета поредна година пазарен лидер остава "Шкода Фабия" с 1964 сделки, "Дачия Логан", с 1615, "Пежо Партнер" (1523 сделки), "Шкода Октавия" (1183 покупки). Нито една от тези марки обаче няма отбор в българския рали шампионат. Според Мирослав Томов, директор на "Бултрейд", официален вносител на "Хонда", пазарът все още не се е разраснал толкова, че да е оправдано поддръжката на рали отбор. Затова засега "Хонда" ще разчита в кампанията си само на кросов отбор при мотоциклетистите.
Румен Дунев обаче прогнозира, че не само интересът на компаниите - производители на автомобили, към рали шампионатите в България ще нараства, но ще ги последват и други големи компании и банки. Той дава пример с метаморфозите на рекламния и спонсорския пазар във Формула 1. "В началото силен интерес към Формула 1 имаше от производителите на цигари. След последвалата забрана да се рекламират цигарени продукти тяхното място заеха ИТ компаниите. Сега няколко автомобилни компании като BMW, "Мерцедес", "Рено" и др. вече имат свои отбори. Това може да се случи и с автомобилния спорт в България." Времето ще покаже дали прогнозата му ще излезе вярна.
http://www.capital.bg/showimg.php?filen ... 393926.jpg
http://www.capital.bg/showimg.php?filen ... 393927.jpg